Computerspil boomer i Danmark

Skrevet af admin

25/04/2014

Dagens topnyheder

Danskere køber computerspil som aldrig før.

Faktisk viser nye tal fra Multimedieforeningen, at omsætningen af computerspil i 2013 var på hele 1,43 milliarder kroner, hvilket svarer til en vækst på 83 procent i forhold til detailsalget i 2011.

Væksten skyldes primært, at det digitale salg af spil er steget markant.

- I stedet for at købe spillene på et fysisk medie, så vælger flere og flere danskere at købe og downloade spillene direkte fra internettet via mobilen, spilkonsollen eller computeren, fortæller Morten Nielsen, der er formand for Multimedieforeningen, i en pressemeddelelse.

Hele 66 procent af den danske omsætning i 2013 var digital, hvilket er den største andel i Norden.

Og det er ikke kun selve spillene som hentes direkte fra nettet. En stor del af omsætningen stammer fra det ekstra spil-indhold, man i dag kan tilkøbe for at udvide spiloplevelsen.

- Generelt har vi danskere været hurtige til at udnytte internettets muligheder, og spilbranchen har modsat film- og musikindustrien fra starten set internettet som en positiv salgskanal, siger Morten Nielsen.

Trods den store stigning er den største salgskanal dog fortsat det traditionelle fysiske salg - også selvom dette er faldet 15 procent årligt siden 2011. Derfor er de fysiske butikker langt fra uddøde.

- De fysiske butikker har fortsat deres berettigelse. Kun her kan man spørge kvalificeret personale til råds og få en dybere og mere personlig service end internettet kan levere, siger Morten Nielsen.

Den næststørste salgskanal efter de fysiske butikker er mobilen, oplyser Multimedieforeningen.

De nye tal stammer fra den endnu ikke offentliggjorte rapport "Nordic Game Sales" baseret på tal fra ANGI Nordic, GfK Entertainment og Superdata Research, og de er baseret på 804.826 unikke betalende spillere, der samlet har indgået 1.957.231 digitale transaktioner.

/ritzau/