Familie er knust over, at PostNord har mistet urne med kremeret mor: 'Vi er fortvivlede’

Skrevet af Emil Ryttergaard

25/07/2017
En familie er ramt af dyb sorg, efter at postselskabet har mistet en urne med familiens kremerede mor.

Mest læste i dag

Skandalerne regner ned over PostNord, der som postleverandør i både Danmark og Sverige kører med dundrende underskud, må fyre tusindvis af medarbejdere, og som jævnligt får ørerne i maskinen, når pakker og breve går tabt. 

Men den seneste skandale, som firmaet må beklage, er mere end almindeligt uheldig.

En pakke med en urne sendt fra Tyskland til Sverige har nemlig efterladt en familie i dyb fortvivelse, skriver svenske Expressen.

Da en 83-årig kvinde døde i Tyskland i juni måned, besluttede familien, at kvinden skulle kremeres i Tyskland for derefter at stedes til hvile i Sverige, hvorefter hendes urne skulle sendes til Sverige. 

Alle regler og forskrifter blev overholdt fra familiens side, der fik deklareret den ømtålelige og meget personlige pakke korrekt, da den skulle sendes til den svenske by Rönninge, der ligger en halv times kørsel sydvest fra Stockholm. 

På på trods af den enkle tur, så endte urnen til afhentning i den lokale Coop-butik i byen Kramfors, der ligger 500 kilometer nord for pakkens destination. 

- Det hele er så forfærdeligt. Jeg har ringet til supermarkedet for at tjekke, om der var skrevet den rette adresse på pakken og det var der, siger sønnen til den afdøde kvinde, der ønsker at være anonym, til avisen.  

Sønnen får dog butikken til at melde pakken som fejlagtigt leveret, hvorefter pakken 5. juli sendes med PostNord atter engang. Men siden gik dagene, uden at der skete mere. Først 19. juli dukker pakken op i PostNords pakkecentral, hvor at postselskabet har meldt, at pakken skal sendes til en ‘ny modtageradresse’. 

- Det er gået tre uger, siden pakken ankom til Sverige. I betragtning af de omstændigheder er det trist, at vi er nødt til at vente på, at begravelsen i flere uger. Jeg ved ikke, om pakken overhovedet kommer frem. De sagde i Segeltorp, (PostNords pakkecentral, red.) at de ikke kunne finde pakken, siger sønnen til expressen.se.

I dag er familien 'fortvivlet' og ulykkelig over postvæsenets håndtering af familiens afdøde mor, og sønnen er overbevist om, at ‘de aldrig får pakken at se.’

Hos PostNord i Sverige beklager man familiens ulykke, og gør alt hvad man kan for at finde frem til pakken igen. 

- Det er beklageligt, men vi gør alt, hvad vi kan for at finde pakken. Det vigtigste er nu, at finde pakken og bringe den rigtigt frem, og så må vi følge op og se, hvor det er gået galt, siger Anders Holm, der er chef i PostNord Sverige til Expressen.    

Vred mor deler foto af fremmede mænd i toget: ‘Jeg håber, jeres koner ser det her’