PostNord gav Ellenores pakke til den forkerte - nu tvinges HUN til at betale 1200 kroner

Skrevet af redaktion

22/07/2023
Svenske Ellenore Sundström er godt træt af PotNord.
Svenske Ellenore Sundström er godt træt af PotNord.
En 35-årige mor havde bestilt en pakke til levering via PostNord. Men i stedet for pakken fik hun en kæmpe regning fire måneder senere.

Dagens topnyheder

Tre til fire dages leveringstid. 

Når man bestiller en vare på nettet, så er det typisk, at der går et par dage, før at pakken bliver leveret til døren. 

Men for svenske Ellenore Sundström blev ventetiden tættere på fire måneder, hvor der i stedet for en pakke dukkede en regning op fra PostNord, skriver svenske Expressen.

35-årig Ellenore Sundström fra Färgelanda, der ligger i den nordvestlige del af Sverige, bestilte en pakke med hårextensions fra et svensk firma tilbage i 2017.

Da pakken ikke dukkede op efter planmæssig tid, bad hun sin bank om at tage affære, så hendes betaling kunne fryses, indtil leveringen gik i orden. Hun valgte derefter at købe sine varer et andet sted, da hun tænkte, at den anden ordre alligevel skulle returneres.

Men i juni måned, fire måneder efter at hun første gang bestilte sin vare på nettet, landede der en regning på cirka 1.200 kroner i postkassen fra et inkassofirma. 

For det viser sig, at en anden havde modtaget pakken ved at forfalske hendes underskrift. Derfor havde hun i princippet modtaget pakken, men ikke betalt for den, hvilket fik firmaet til at opkræve deres penge.

"Jeg har fået en kopi af den kvittering, som jeg har skrevet på. I min verden er det et brud på aftalen, når nogen har forfalsket min underskrift," siger Ellenore Sundström til Expressen. 

Da hun greb telefonen og ringede til PostNord, indrømmede de, at de havde givet hendes pakke til den forkerte modtager. Men de opfordrede hende alligevel til at betale for pakken for at undgå yderligere gebyrer. 

"Jeg blev skideirriteret. Jeg ved ikke, om pakken er gået tabt eller nogen har stjålet den. Jeg troede, bare at jeg havde en eller anden form for forbrugerbeskyttelse," siger Ellenore Sundström til avisen. 

PostNord beklagede skrifteligt fejlen overfor Ellenore Sundström, men det ændrede ikke ved, at det er firmaet, der skal dække omkostningerne for den tabte pakke på forbrugerens vegne i Sverige. 

Eftersom at firmaet har fået penge for deres forsendelse, så har de ingen interesse i sagen, men det efterlader Ellenore Sundström med en rigtig dårlig oplevelse af PostNord.

-"Jeg arbejder selv i transportbranchen, og hvis man laver en fejl, så vil man gøre alt, hvad man kan for at hjælpe kunden. Her var der så meget ringen rundt til alle mulige forskellige, og til sidst orkede jeg det ikke mere," siger hun til Expressen.