En enkelt blodprøve kan snart spore fem dødelige kræftformer på én gang

Skrevet af Ninna Andreasen

09/02/2016

Forskere i USA har identificeret et gen, der kan være en såkaldt universel biomarkør.

Fundet af genet, der findes i tumor-DNA i fem forskellige former for kræft, håber man, kan lede til, at en enkelt blodprøve kan afsløre kræften i et tidligt stadie. Det skriver Science Alert

Den genetiske “sladrehank” er en kemisk modifikation af DNA, der kaldes methylation. Det kontrollerer, hvordan gener kommer til udtryk - om det eksempelvis skal være hud- eller leverceller.

Forskerne fandt ud af, der sker den samme forandring i forhold til kræfttumorer i endetarmen, lungerne, brysterne, maven og maven. De beskriver fundet som at finde en nål i en høstak.

- Ingen i min gruppe sov natten efter, vi opdagede det. Vi var så spændte, da vi fandt denne mulige biomarkør. Det er den første af slagsen, som gælder så mange typer af kræft, siger Laura Elnitski fra det amerikanske National Human Genome Research Institute.

Efter at have identificeret biomarkøren, vil forskerne nu undersøge, om den ny viden kan blive brugt til at diagnosticere kræft i en blodprøve fra patienter med blære-, bryst-, endetarms- og prostatakræft.