Foretrækker du Pepsi eller Coca Cola? Svaret kan måske koste dig dit forhold

Foto: Shutterstock

Forskere har fundet ud af, at partnere, der foretrækker hvert sit mærke, oftere ramler ind i parforholdsproblemer.

Vil din kæreste helst drikke Pepsi, mens du foretrækker Coca Cola?

Så er det måske på tide, at I stopper op for at snakke om jeres forhold.

Det lyder sikkert skørt, men faktisk er det ikke lige meget for parforholdet, hvilke mærker du og din partner foretrækker.

Det fastslår forskere fra Duke University's Fuqua School of Business i North Carolina i USA.

Ved at studerer en lang række parforhold er de nemlig nået frem til, at valg af produktmærker spiller en enorm rolle partnere i mellem. Det skriver Independent.

Læs også

Vægttab uden motion: Nye slankepiller skal mindske risikoen for diabetes

For mens mange mennesker sikkert er overbevist om, at det sunde og ligeværdige parforhold bygger på fælles værdier, fælles baggrunde og kompatibilitet, når det kommer til uddannelse, religion og verdenssyn, så viser mærkevarer sig at være en stor medspiller.

Forskeren forklarer nemlig, at vi som moderne individer i høj grad påvirkes at vores forbrugerkultur samt de mærkevarer, vi vælger at købe.

Ligeledes spejler vi også vores parforhold og vores partner i deres valg af brands, og ifølge det nye studie, der er blevet udgivet i the Journal of Consumer Research, så kan det hurtigt skabe problemer i et parforhold, hvis vi ikke er enige om, hvad husstanden foretrækker.

Over to år benyttede forskerne blandt andet cola-, kaffe-, øl- og chokolademærker til at sammenligne de forskellige præferencer i parforhold og hvordan de påvirkede forholdet.

Resultatet viste, at enighed indenfor valg af produkter var vigtigt for et sundt og lykkeligt parforhold.

Læs også

Drop g-strengen – disse trusser er hot igen

- Hvis du synes om Coca Cola, men din partner bedste kan lide Pepsi, så slår i næppe op af den grund, men om 11 år, når han eller hun bliver ved med at komme hjem med Pepsi-sodavand, dag efter dag, så vil det muligvis skabe konflikt, forklarer Gavin Fitzsimmons, der er marketing professor og én af hovedmændene bag studiet.

Han understreger samtidig, at problemet oftest opstår, hvis parforholdet er uligevægtigt, og én af parterne i forholdet ikke har ligeså meget at skulle have sagt.

Det kan nemlig medføre, at dén, der bestemmer mest, kan have en tendens til at påtvinge sin partner sine præference.

- Hvis du er ’low-power’-personen i jeres forhold, som gentagende gange taber i forhold til at vælge mærker, og i stedet er fanget med din partners valg, så vil du med tiden bliver mindre lykkelig, forklarer Gavin Fitzsimmons.

Ergo er irritationen over din partners manglende forståelse for dit valg af for eksempel cola mere vigtigt for jeres parforhold, end du måske gik og troede.

Det er værd at tænke over, næste gang I står i supermarkedet, og der står cola på indkøbssedlen.

Læs også: Dansk forskning: Det gør cola ved din tissemand

Dagens Gossip

Dagens TV