Ole Birk Olesen vil have højere fart på vejene: Fartgrænserne er 'ufornuftigt lave' nu

Skrevet af Emil Ryttergaard

04/01/2017
Foto: Polfoto/Facebook
Foto: Polfoto/Facebook
Transportminister Ole Birk Olesen vil lave mere realistiske fartgrænser. Det skal få flere bilister til at overholde hastighedsgrænserne.

Dagens topnyheder

Der skal højere fart på lande- og motorvejene, så når bilisterne skal frem, skal speedometeret fremover sige 90 og 120 km/t fremfor 80 og 110, som hastighedsgrænserne de fleste steder lyder i dag. 

Det mener Liberal Alliances nyudnævnte transportminister Ole Birk Olesen, skriver TV2 Nyhederne

I et opslag på Facebook argumenterer Ole Birk Olesen for at en højere fartgrænse ville skabe større respekt for fartgrænsen, så flere bilister vil køre den tilladte hastighed. 

- Fornuftige hastighedsgrænser, som de fleste trafikanter overholder, er bedre end ufornuftige hastighedsgrænser, som de fleste trafikanter ikke overholder, skriver ministeren. 

Han mener, at fartgrænserne bedre skal afspejle den faktiske kørsel på de vejstrækninger, der kan bære den højere hastighed. 

- Vi kender alle landevejstrækninger, hvor 80 km/t utvivlsomt er en lavere hastighed, end man kan køre, uden at det går ud over trafiksikkerheden. Her overholder bilisterne ikke hastighedsgrænsen, fordi den virker ufornuftigt lav, skriver Ole Birk Olesen, og understreger, at fartkontrollen så i stedet skal overholdes og respekteres. 

- Regeringen vil undersøge, hvor i landet hastighedsgrænserne er ufornuftigt lave og bruge de ekstra penge, som det i nogle tilfælde koster at gøre vejene endnu mere sikre for lidt højere hastighedsgrænser. Og så vil regeringen fortsat have fokus på at stoppe, idømme bødestraf og fratage kørekort for dem, der heller ikke kan overholde de nye, fornuftige fartgrænser, afslutter ministeren. 

Udspillet for bred opbakning på Facebook, selvom Charlotte Berwald også påpeger, at hastigheden måske kunne sænkes på mindre landeveje, der ikke kan klare den høje fart. 

- Til gengæld kender jeg et sted, hvor hastighedsgrænsen er på 80 km/t men det til gengæld er lettere livsfarligt at køre så stærkt. Gid man ville sætte hastigheden op på de veje der kan klare det og ned på dem der ikke kan, skriver hun, 

Andre brugere på Facebook påpeger også, at hastighedsgrænserne bør differentieres, så hastigheden kan ændres alt efter tidspunkt på dagen og belastningen på vejen. 

Allerede nu er Vejdirektoratet ved at modernisere og opgradere flere motortrafikveje til 100 km/t, der altså får nye vejskilte i løbet af 2017.