Ulrikas datter fik et voldsomt udbrud i Ikea - nu fortæller hun om personalets uventede reaktion

Skrevet af Nils Würtzenfeld

24/04/2017
Privatfoto: Ulrika Jensen/Facebook
Privatfoto: Ulrika Jensen/Facebook
En familietur i Ikea var ved at endte helt galt for svenske Ulrika Jensen, men heldigvis fik hun hjælp fra uventet kant. Nu sender hun en stor tak til én af butikkens ansatte.

Mest læste i dag

Det skulle have været en hyggelige tur i Ikea for Ulrika Jensen og hendes to døtre Linnéa og Elvira på henholdsvis seks og otte år.

Den svenske mor ville nemlig fejre Linnéas fødselsdag ved at tage i Ikea i Helsingborg, hvor familien blandt andet skulle spise i butikkens restaurant, men ikke alt gik som det skulle. Det skriver svenske Aftonbladet.

Ulrika Jensens ældste datter, Elvira, har nemlig autisme, hvilket ofte kan skabe uventede og komplicerede situationer for familien.

Og det var netop, hvad der skete, da Elvira i Ikeas restaurant skulle have et stykke kage.

- Hendes kagestykke faldt fra hinanden, da hun prikkede til det. Hun blev meget vred og ønskede sig et nyt stykke, fortæller Ulrika Jensen.

Men da familien netop havde de tre sidste stykker kage, var det ikke muligt for Elvira at få et nyt, hvilket resulterede i, at den otteårige pige fik et anfald og brød helt sammen.

- Det sker nogen gange, når tingene ikke går efter hendes hovede, fortæller Ulrika Jensen.

Privatfoto: Ulrika Jensen/Facebook

Anfaldet udviklede sig til, at Elvira slog fra sig, og derfor skyndte Ulrika Jensens sig at trække datteren væk, inden anfaldet eskalerede.

- Hun fortsatte med at angribe mig og ville tilbage for at have et nyt stykke. Hun ville slet ikke falde til ro, og jeg vidste ikke, hvad jeg skulle gøre, for jeg kunne jo ikke forlade hende, fortæller Ulrika Jensen, hvis anden datter, Linnéa, stod og ventede i køen.

Pludselig hørte den fortvivlede mor en stemme, der spurgte, om vedkommende kunne hjælpe.

Bag Ulrika Jensen stod en kvindelige Ikea-ansat, der til Ulrika Jensens store glæde tilbød sin hjælp.

Før den taknemmelige mor havde fået set sig om, havde medarbejderen hentet Linnéa i køen, hvorefter hun fulgte hende ind i butikkens legeland, mens Ulrika Jensen kunne tage den ulykkelige Elvira med ind i et nærliggende ammerum, hvor de kunne være alene.

Efter den lettede mor havde fået beroliget Elvira, spurgte medarbejderen endnu engang, om der var noget hun kunne gøre.

Ulrika Jensen forklarede, at familien var ved at spise, og at det hele skyldtes, at der ikke var mere kage tilbage.

Det fik medarbejderen til at tage familien med op til kassen, hvor hun med hurtigt fik fremtryllet tre nye stykker kage.

- Jeg blev næsten chokeret over, hvad hun gjorde for os. Det er klart, at de gerne vil yde en god service, men dette var alligevel noget udover almindelig standart. Jeg følte mig utrolig taknemmelig. Hun fornemmede virkelig, hvad min datter havde brug for, lyder det fra Ulrika Jensen.

Privatfoto: Ulrika Jensen/Facebook

Siden oplevelsen har den taknemmelige mor skrevet om sin oplevelse på Facebook. I sit opslag takker hun Ikea og i særdeleshed den medarbejder, der var så stor en støtte.

- Du aner ikke, hvad det betyder for mig! Nogen fik øje på min datters og families behov og bekymrede sig. Engle findes, lyder det fra den lykkelige Ulrika Jensen.