Smuk model tjener over 70.000 kroner om måneden - men hun er ikke virkelig

Skrevet af Nicolai Busekist

1 uge siden

|

05/05/2024
Foto: Instagram
Foto: Instagram
Man bør ikke stole på alt, hvad man ser på de sociale medier. Sådan har det altid været, men det er blevet mere afgørende i takt med udbredelsen af kunstig intelligens.

Dagens topnyheder

En spansk model ved navn Aitana har en indkomst på op til 74.000 kroner om måneden. Hun bliver beskrevet som fitness-entusiast, beslutsom og omsorgsfuld.

På det seneste har hun formået at skabe en større følgerskare på de sociale medier. Blandt andet har hun over 310.000 følgere på Instagram, hvor hun er særligt populær.

Den store popularitet har ikke blot medført, at antallet af følgere er eksploderet. Det har også resulteret i, at flere kendisser har skrevet til hende og inviteret hende ud. Men hvad de ikke er klar over er, at hun slet ikke findes.

Den 25-årige model og fitness-entusiast er nemlig ikke en virkelig kvinde. Derimod er det en spansk model, der ifølge Euronews er blevet skabt med kunstig intelligens.

Manden bag dette projekt hedder Rubén Cruz, og han fandt ud af, at mange af de problemer, som hans virksomhed stod overfor, var på grund af ting, der ikke var i hans kontrol.

"Ofte var det influencerens eller modellens skyld og ikke på grund af designproblemer. Vi gjorde det, så vi kunne få et bedre liv og ikke være afhængige af andre mennesker, som har egoer, som har manier, eller som bare vil tjene en masse penge ved at posere," siger han ifølge B.T.

Det fik ham til at træffe en stor beslutning. Han satte sig for at udvikle en model, der kunne være perfekt og dermed også helt problemfri for kunderne. Det har været en stor succes, da modellen har fået over 300.000 følgere på Instagram på et par måneder.

Billederne, der bliver delt på profilen, får det til at ligne en ægte kvinde. Der bliver blandt andet delt billeder af, at hun er i fitnesscenteret, er ude at spise og tilbringer tid sammen med sine veninder.

Indholdet bliver planlagt af Rubén Cruz og hans medarbejdere. De mødes én gang om ugen, hvor de planlægger, hvad der skal udarbejdes og deles på Aitanas profil i den kommende uge.

"Der er lagt mange tanker i Aitana. Vi skabte hende ud fra, hvad samfundet bedst kan lide. Vi tænkte på smag, hobbyer og nicher, som har været populære de seneste år," siger han.

Han fortæller, at det har gjort en stor forskel for hans firma, da det giver mere økonomisk frihed. Med Aitana er de ikke nødt til at betale influencere og modeller for at promovere produkter. Derimod kan de bruge Aitana - og det er også billigere for virksomheder, der ønsker at reklamere.

Det er dog ikke alle, der har taget godt imod Aitana. Blandt andet har mange rettet kritik af det spanske firma, fordi de mener, at firmaet dermed fremmer skønhedsidealer, der er umulige at leve op til.

Men det kan Rubén Cruz ikke genkende. Han holder fast i, at Aitana er skabt ud fra den æstetik, som virksomhederne gerne vil have. Derfor mener han også, at ansvaret ligger hos dem.