Cyklister - nu er højresving for rødt ok

Skrevet af admin

21/11/2013

Dagens topnyheder

I et forsøg på at gøre det nemmere for cyklister at komme frem og tilbage, indleder Transportministeriet torsdag et forsøg, der gør det lovligt for de tohjulede at dreje til højre i udvalgte kryds, selvom at der er rødt lys.

- Vi ved, at jo flere gange man skal stoppe undervejs, jo mere opfatter man det som besvær, siger transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) til Ritzau og tilføjer:

- Og det her er ligesom, når man sammenordner kryds, så der er grønt hele vejen - det man kalder grøn bølge. Det at dreje til højre ved rødt lys er egentlig en forlængelse af den grønne bølge. Man gør det simpelthen nemmere at komme frem på cykel.

Til at starte med er det krydsene Gladsaxe/Hillerødmotorvejen og Mørkhøjvej/Hillerødmotorvejen i København, der skal stå model til forsøget, der gælder indtil udgangen af 2015.

Vejdirektoratet har dog også udvalgt en lang række af andre kryds landet over, der skal være med i forsøget.

Det er blandt andet sket ud fra det gennemsnitlige antal af fodgængere i krydsene, og hvorvidt cykelstien er bred nok til at blive opdelt i to baner til henholdsvis dem, der skal ligeud, og dem der skal dreje.

I Cyklistforbundet, hvor man har været fortaler for idéen i længere tid, glæder formand Jette Gotsche sig over, at regeringen nu forsøger sig med det lovlige højresving.

- Det er formodentlig en af de ting, der får flere til at cykle, fordi man ikke skal holde for rødt lys, hvor man synes, at det er omsonst at holde, når der ikke er andre, siger formanden.

Jette Gotsche tror også, at forsøget kan være med til ændre cyklisternes holdning til færdselsreglerne.

- Det får måske nogle til at tænke anderledes. Ligesom da man satte hastigheden på motorvejen op, fordi alle alligevel kørte 130. Så sørger man måske for, at folk i andre tilfælde følger hastighedsnedsættelsen, fordi man nu kan se fornuften i den.

- Så får man måske mere respekt for den måde, loven er skruet sammen på, siger Jette Gotsche.

Foreløbigt vil forsøget kun gælde kryds på statsvejnettet, men Pia Olsen Dyhr håber, at det også vil inspirere kommunerne til at prøve det af på de kommunale veje, hvor der alt andet lige også er flere cyklister.

/ritzau/