Olie- og rederigiganten A.P. Møller - Mærsk er ved at tabe sit forspring til konkurrenterne på det globale marked for containerfragt, som er hårdt presset af overkapacitet og lave priser.
Mærsk-rederiet Maersk Line, som er den største forretningsdel i Mærsk, og som for nylig var årsag til en nedjustering, klarer sig dårligere end ventet i tredje kvartal, siger senioranalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen.
- Det er tydeligt, at Maersk Line har befundet sig i epicentret for rystelserne i containermarkedet. De taber fordele i forhold til konkurrenterne, siger Jacob Pedersen til Ritzau Finans.
- De plejer at være længere foran. Forskellen på EBIT-niveau (driftsresultat, red.) er på lige over fem procent, og det er lige over deres minimumstærskel, siger Jacob Pedersen.
Maersk Lines nettoresultat i tredje kvartal landede på 264 millioner dollar mod estimater på 326 millioner dollar ifølge estimater fra Ritzau Estimates.
Rederiet fik i kvartalet et driftsoverskud før af- og nedskrivninger på 765 millioner dollar. Til sammenligning var der ventet 817 millioner dollar på den post ifølge estimaterne.
Det underliggende resultatet i containerrederiet Maersk Line tog sig noget af en dukkert til 243 millioner dollar mod 659 millioner dollar i samme periode sidste år.
Det skyldes, at betingelserne på containermarkedet er forværret drastisk, og fragtraterne er styrtdykket.
Den gennemsnitlige fragtrate for Maersk Line lå på 2163 dollar per fyrrefodscontainer (feu) i kvartalet. Det var et kraftigt fald fra 2679 dollar per container i samme kvartal i 2014.
Onsdag annoncerede Maersk Line, at rederiet vil nedlægge mindst 4000 job inden udgangen af 2017, mens salgs- og administrationsomkostningerne skal sænkes med 250 millioner dollar om året.
Samtidig har rederiet udskudt investeringer i nye skibe.
/ritzau/