Boxer mister TV-kunder

Med udgangen af marts havde Boxer Danmark 325.000 kunder mod 351.000 for et år siden. De 10.000 er forsvundet siden årsskiftet, og det skyldes både, at Boxer Danmark har nedlagt sin TV-tjeneste via centralantenne og den almindelige, skærpede konkurrence om TV-kundernes gunst.

Omsætningen i Boxer Danmark voksede derimod fra 164 millioner svenske kroner i 1. kvartal 2013 til nu 188 millioner, og sidste års underskud på 15 millioner er barberet væk, så der står et rundt nul på bundlinien.

Større grad af frit TV-valg

Indtægtsstigningen på 15 procent skyldes, at hver kunde bruger flere penge hos Boxer end tidligere. Boxer har lagt sine TV-pakker om for at forblive attraktiv i konkurrencen mod især kabel-TV-selskaberne, nemlig det TDC-ejede YouSee og det Sydenergi-ejede Stofa. Flertallet af danskerne får deres TV-signal via kabel-TV.

Alle TV-udbydere løsner på de tidligere så fastlåste TV-pakker ved udsigten til et politisk indgreb, hvis ikke de selv sørger for at sikre et større frit valg, så man slipper for at betale for TV-kanaler, som man aldrig ser.

I Danmark har Boxer TV en 12-årig licens til det danske luftbårne sendenet og altså skal sikre, at hele landet kan modtage TV-signaler via en stueantenne.

Boxers ejer skifter navn

Det svenske moderselskab bag Boxer TV skifter samtidig navn.

Teracom Group AB bliver nu til Teracom Boxer Group AB for at tydeliggøre, at hele koncernen hænger sammen. Det blev vedtaget på generalforsamlingen 23. april.

»Som medieselskab er koncernen fuldt integreret og gensidigt afhængig af både net- og betalings-TV-forretningen. For at tydeliggøre vor samlede virksomhed skifter vi derfor navn til Teracom Boxer Group,« siger koncernchef Åsa Sundberg i en pressemeddelelse om navneskiftet.

Teracom, som i Danmark ud over betalings-TV-udbyderen Boxer også tæller PlusTV, overtog i juli 2010 det danske TV- og radiosendenet fra DRs og TV 2s fælles selskab, Broadcast Service Danmark, for 1,25 milliarder kroner. Nettet består af 34 sendestationer samt hele fordelingsnettet, altså det fibernet i jorden, hvorigennem signalerne sendes.

Mistede en kunde

Teracom sælger også kapacitet til de danske teleselskaber.

Teracom er Sveriges første medieoperatør men arbejder i også Danmark og Finland.

Teracom Danmark omsatte i 1. kvartal 2014 for 75 millioner svenske kroner mod 78 millioner for et år siden. Driftsresultatet faldt tilsvarende fra 19 til 17 millioner kroner, og indtjeningsmargenen gik ned fra 24 til 22 procent. Tilbagegangen skyldes blandt andet, at selskabet mistede en kunde.

 

Dagens Gossip