Danske virksomheder går dog glip af andel i væksten, som også betyder, at den købedygtige afrikanske middelklasser vokser og har rundet 300 millioner afrikanere.
Desværre har den danske eksport til Afrika ikke fulgt med væksten. Kun lidt over en procent af den danske eksport går til Afrika, og dermed ligger Danmark langt under EU-landenes gennemsnit, mens Tysklands, Hollands og Sveriges eksportandel til de afrikanske lande er to til tre gange så høj.
»Vi skal være mindre berøringsangste og blive bedre til at udnytte Danmarks gode ry i Afrika og den store danske udviklingsbistand«
»Vi skal forbinde danske og afrikanske virksomheder i partnerskaber, det skaber beskæftigelse i Afrika, og danske virksomheder får fordele af det«, siger handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF) til avisen.
Hun regner med en fordobling af den danske eksport i løbet af fem år.
Og den økonomiske vækst syd for Sahara kan blive en afgørende motor for dansk økonomi, mener Dansk Industri.
»Set fra vores medlemmers synspunkt er det meget vigtigt, at mange mennesker i verden nu er blevet reelle forbrugere«, sagde chefkonsulent Marie Gad for nylig til Politiken.
Pia Olsen Dyhr mener, at danske virksomheder har været for forsigtige, men at Afrika også kan være et stort skridt for især små- og mellemstore firmaer.
På den danske ambassade i Kenya er der derfor indført et princip om totalrådgivning, hvor firmaer kan få både handelsrådgivning og viden om finansiering og eksportkreditter af den samme person.