En ny kampagne fra Det Kriminalpræventive Råd skal sikre, at de unge kender fakta - og så kan de vinde en taxatur hjem fra julefesten.
December er en populær gå-i-byen måned blandt unge - ikke mindst på grund af de mange julearrangementer og julefrokoster. Derfor sætter Det Kriminalpræventive Råd (DKR) flere hundrede taxature på højkant i en konkurrence, hvor de unge i Syd- og Sønderjylland kan komme gratis og komfortabelt hjem fra byen i en taxa.
Konkurrencen er den del af en ny kampagne, som skal gøre de unge opmærksomme på, at natten er langt mere sikker, end mange går og tror.
- En tredjedel af alle unge tror, der er mange, der har kniv med i byen. Vores undersøgelse viser dog, at det heldigvis forholder sig markant anderledes. Under én procent af de unge har kniv med i byen. Vi vil derfor gerne rette op på denne misforståelse, fordi det i sidste ende kan få flere til at tage kniv med, siger sociolog Maria Bislev fra DKR.
Politiet bakker op om kampagnen
Nogle af de spørgsmål, de unge skal svare på i konkurrencen er derfor, hvor mange de tror, der har kniv med i nattelivet, og om de tror, at volden er steget eller faldet. Både hos Sydøstjyllands Politi samt Syd- og Sønderjyllands Politi mener man, at det er en god idé, at oplyse de unge om fakta. Myterne kan nemlig i sidste ende gøre de unge utrygge og måske give anledning til flere knive i nattelivet.
Politikommissær Christian Østergård fra Syd- og Sønderjyllands Politi mener, at det giver rigtig god mening at få flertalsmisforståelserne om knive i nattet udryddet hos de unge.
- Natten er heldigvis i høj grad knivfri, og det skal nattelivet i det syd- og sønderjydske blive ved med. Jeg forventer derfor, at forældrene tager en god snak over aftensmaden om fakta om knive i nattelivet. Det vil øge trygheden hos de unge og deres forældre, siger Christian Østergård.
Det er i hele december måned, at de unge i Syd- og Sønderjylland og resten af landet kan være med i konkurrencen, som er en mobil quiz. QR koden til konkurrencen vil kunne findes på en lang række diskoteker.
"Natten er 99% fri for kniv"-kampagnen er lanceret sammen med en række kendte profiler og ambassadører, blandt andet Casper Christensen, Emil Thorup, Barbara Moleko og flere andre. Ud over taxabon-konkurrencen omfatter kampagnen events i nattelivet og materiale til uddannelsessteder.