Denne kropsdel skal du begynde at træne nu

Er dine arme blevet lidt slatne hen over vinteren, og har du ikke har haft så meget fokus på dem, fordi du har gået i lange trøjer? Inden længe skal vi i de ærmeløse bluser og kjoler, og derfor er det allerede nu på høje tid at komme i gang med træningen af især din triceps, der sidder på bagsiden af din overarm. Det skriver KK.no.

Flere og flere får strammet deres mormorarme op med operation, se mere på Femina.dk

Sondre Krogh-Bjerke, der er præstationscoach og personlig træner, forklarer, at mange slet ikke har fokus på triceps-musklen, når de træner deres arme, men at den er vigtig at få indarbejdet i rutinerne, hvis du gerne vil stramme mormorarmene op.

– Rent visuelt og volumenmæssigt udgør triceps to tredjedele af overarmen. Derfor er det dumt ikke at træne den, hvis det er et strammere udseende man ønsker, siger Sondre Krogh-Bjerke, til KK.no.

Få lynhurtigt resultater med din træning. Se hvordan du gør den mere effektiv på Femina.dk

Det er ikke så svært

Heldigvis kan du på ret enkel vis lægge styrkeøvelser ind i dit program, så du får trænet dine triceps effektivt, forklarer træneren.

– Gode tricepsøvelser for den generelle befolkning er øvelser, som involverer musklen i en større pressebevægelse. Armbøjninger eller push-ups i flere varianter er at foretrække, eftersom det også involverer store mængder muskelmasse, siger han.

Sådan styrketræner du triceps

Træningscoachen anbefaler i høj grad to specifikke øvelser, når det gælder træning af triceps:

Armstrækninger

Armstrækninger eller push-ups kender de fleste, og det er en øvelse, som ikke kræver noget udstyr, men som er rigtig effektiv. Ud over at træne triceps, så træner de også mange andre muskelgrupper i din krop, og det er helt essentielt for at få en harmonisk krop, forklarer trænere. Øvelsen kan beskrives som en dynamisk planke, hvor du hæver dig op og sænker dig ned ved hjælp af dine arme.

Militærpres

Denne øvelse kræver en vægtstang og udføres enten stående eller siddende. Hvis du står op, er den mere effektiv for dine mavemuskler og for din balance også. Hold vægtstangen frem foran dig med håndryggen op og bøj derefter armene i en 90 graders vinkel opad i udgangspositionen. Øvelsen går så ud på, at du løfter stangen op over hovedet og ned i udgangsposition igen.

Af Lisbeth Madsen, NewsDesk Aller Media

 

Dagens Gossip