DF: Lad Sund & Bælt finansiere en ny Storstrømsbro

26/11/2012 13:58

John Meyer

Nyheder
Der er bred enighed blandt partierne på Christiansborg om at der skal bygge en ny Storstrømsbro, men for nylig brød forhandlingerne sammen, da der var stor uenighed om finansieringen. Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, foreslår nu, at Sund & Bælt skal finansiere en Storstrømsbro. - Vi så i sidste uge, at transportminister Henrik Dam Kristensen (S) malede sig op i et hjørne med en udmelding om, at pengene skulle findes i Infrastrukturfonden, og hvis de andre partier ikke var enige i det, så ville Storstrømsbroen ikke blive til noget, og dermed var hele Fermenprojektet ifølge ministeren i fare. Man kan ikke ligefrem sige, at regeringen har været videre konstruktiv i dette forløb, men nu rækker vi altså hånden frem til ministeren og kommer med forslaget om, at Sund & Bælt skal finansiere byggeriet af en ny Storstrømsbro, siger Kim Christiansen, der forventer at alle de involverede partier vil sige ja til Dansk Folkepartis forslag. - Der er tale om lidt af et Columbus-æg, altså en simpel løsning på et kompliceret problem. Med løsningen undgår vi, at tage penge fra Infrastrukturfonden, som de borgerlige partier er imod, fordi det vil betyde udskydelse af en række planlagte projekter så som udvidelsen af Køge Bugt-motorvejen og en ny motorvej til Kalundborg, og vi får finansieret broen så hurtigt, som regeringen ønsker det, uden at dette konflikter med traktaten om Femernbælt, siger Kim Christiansen.

Mest læste i dag

Der er bred enighed blandt partierne på Christiansborg om at der skal bygge en ny Storstrømsbro, men for nylig brød forhandlingerne sammen, da der var stor uenighed om finansieringen. Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, foreslår nu, at Sund & Bælt skal finansiere en Storstrømsbro.

- Vi så i sidste uge, at transportminister Henrik Dam Kristensen (S) malede sig op i et hjørne med en udmelding om, at pengene skulle findes i Infrastrukturfonden, og hvis de andre partier ikke var enige i det, så ville Storstrømsbroen ikke blive til noget, og dermed var hele Fermenprojektet ifølge ministeren i fare. Man kan ikke ligefrem sige, at regeringen har været videre konstruktiv i dette forløb, men nu rækker vi altså hånden frem til ministeren og kommer med forslaget om, at Sund & Bælt skal finansiere byggeriet af en ny Storstrømsbro, siger Kim Christiansen, der forventer at alle de involverede partier vil sige ja til Dansk Folkepartis forslag.

- Der er tale om lidt af et Columbus-æg, altså en simpel løsning på et kompliceret problem. Med løsningen undgår vi, at tage penge fra Infrastrukturfonden, som de borgerlige partier er imod, fordi det vil betyde udskydelse af en række planlagte projekter så som udvidelsen af Køge Bugt-motorvejen og en ny motorvej til Kalundborg, og vi får finansieret broen så hurtigt, som regeringen ønsker det, uden at dette konflikter med traktaten om Femernbælt, siger Kim Christiansen.