DFDS lukker den historiske Esbjerg-Harwich-rute

Dels er passagertallet faldet fra 300.000 til ca. 80.000 på grund af bortfaldet af det toldfrie salg og voksende konkurrence fra lavprisfly. Desuden er industriproduktionen i Danmark og dermed transporten af industrigods ud af landet generelt faldet.

DFDS har prøvet at reducere rutens omkostninger, så den kunne blive mere konkurrencedygtig. Bl.a.ved at ændre ruten til en kombineret fragt- og passagerrute, reducere antallet af besætningsmedlemmer om bord, indføre langsom sejlads for at spare olie, reducere antallet af afgange, centralisere salget og forsøgt at øge passagertallet med en aggressiv markedsføring.

»Men desværre er vi ikke lykkedes med at reducere omkostningerne nok. Ruten vil ikke kunne bære de meget store ekstraomkostninger, som den nye miljølov vil medføre fra 1. januar 2015. Med dagens oliepriser vil kravet om brug af svovlfattig olie koste omkring 20 millioner kroner årligt,« skriver DFDS’ koncernchef Niels Smedegaard i en pressemeddelelse.

»Ruten har en særlig historisk betydning for DFDS, så det er en meget trist dag for os alle. Vi beklager over for vores mange passagerer, der nu må se den sidste passagerrute fra Skandinavien til England lukke. Vi beklager også, at op mod 130 arbejdspladser om bord og på land berøres af lukningen, selv om vi heldigvis er i stand til at tilbyde alle ombord jobs på andre af vores ruter,« fortsætter koncernchefen.

DFDS satser nu på at sikre fragtruten mellem Esbjerg og Immingham.

»Også denne rute vil dog blive ramt af de meget store ekstraomkostninger som følge af de nye svovlregler. Derfor må vi fokusere skarpt på vores omkostninger for at stoppe den overførsel af fragtmængder til transport via landevejen, som ellers vil være en følge af de nye svovlregler. Vi vil derfor intensivere forhandlingerne med medarbejdere, partnere og andre interessenter om at finde løsninger, der kan reducere omkostningerne og øge fleksibiliteten, så vi kan sikre fragtrutens udvikling som en vigtig transportvej til det engelske marked for dansk industri og fødevareproduktion,« siger Niels Smedegaard.

 

Dagens Gossip