Ekspert: Usædvanligt styrt kan endnu ikke forklares

Skrevet af admin

31/10/2015

Dagens topnyheder

Da et russisk passagerfly styrtede til jorden i Sinai-ørknen lørdag formiddag, faldt det fra næsten 10 kilometers højde, hvilket er ganske usædvanligt. Det fortæller Tom Zøllner, tidligere havariudredder i SAS og partner i Mill Aviation & Partners.

- Det er usædvanligt, at et fly styrter, når det næsten har nået sin maksimale højde. Risikoen er normalt størst under start og landing, hvorimod flyets tilstand plejer at være god ved den maksimale højde, siger Tom Zøllner.

Til trods for at fly kun sjældent styrter fra så høje luftlag, kan der opstå nogle problemer, fortæller Tom Zøllner.

Han mener, at det er for tidligt at komme med reelle bud på, hvorfor flyet er forulykket. Dog anser han det ikke for usandsynligt, at det russiske fly har været udsat for menneskelige fejl eller tekniske problemer.

- Vi kan ikke udelukke, at der kan være tekniske problemer, uden det er blevet opdaget. Og når der er mennesker involveret, vil der altid være mulighed for menneskelige fejl, siger Tom Zøllner.

Derudover anser han det også for en mulighed, at de er fløjet ind i uforudsigeligt vejr.

- Clear-air-turbulence kan opstå ganske pludseligt og forsvinde ligeså hurtigt igen. Modsat almindelig turbulens der typisk opstår ved tropiske storme. Man kan heller ikke altid se clear-air-turbulence på radaren, siger han.

Det russiske fly fløj hurtigt op og ned et par gange, inden det styrtede, hvilket ifølge Tom Zøllner kan være et tegn på turbulens.

- Det kan være svært for piloterne at genoprette kontrollen, når de flyver ind i clear-air-turbulence, især når de flyver så højt. Luften er nemlig tyndere deroppe, siger Tom Zøllner.

Selvom Tom Zøllner har forskellige teorier om, hvorfor flyet styrtede til jorden, så mener hans stadig, at det er for tidligt at give andet end spekulationer.

- Reelt ved vi ingenting endnu, og man skal derfor være varsom med at komme med bud på, hvad der helt præcist er sket, siger han.

/ritzau/