Facebook-droner skal udstyre verdens udkant med internet

I dag har 2,7 milliarder mennesker i verden adgang til internettet. Det tal har Facebook-topchef Mark Zuckerberg sat sig for at hæve til fem milliarder - blandt andet ved at udvikle droner og satellitter, der kan sikre internet til fjerntliggende hjørner af verden.

Mark Zuckerberg annoncerede torsdag et nyt »Connectivity Lab«, hvor der arbejdes på nye måder til at skabe forbindelse til internettet på jorden, i luften og i kredsløbet. Det sker med blandt andre eksperter fra den amerikanske rumfartsorganisation NASA og et hold af medarbejder fra den britiske rumfartsvirksomhed Ascenta, som Facebook har overtaget i et opkøb.

»Vi tror på, at det at forbinde verden er en af de største udfordringer for vores generation, og at alle fortjener adgang til den viden, de værktøjer og muligheder, der kommer af at have adgang til internettet,« lyder det fra Facebook i forbindelse med annonceringen.

Det nye Facebook-laboratorium er allerede i gang med at arbejde på nye platforme ud fra et princip om, at samfund rundt omkring i verden har behov for forskellige løsninger afhængig af befolkningstætheden.

Højtflyvende droner, som er i stand til at være i luft i månedsvis, skal levere internetadgang til områder, hvor beboerne bor tæt på hinanden, mens der i mere afgrænsede landområder skal satses på at udvikle mere lavtflyvende satellitter til at give netadgang til borgerne.

Allerede sidste år lød planen fra Mark Zuckerberg, at det skulle sikre, at flere mennesker i verden fik adgang til internettet. De omkring 2,7 milliarder, som i dag har internetadgang, svarer til omkring 41 procent.

I august stiftede Facebook organisationen Internet.org sammen med en række andre teknologiselskaber som blandt andre Samsung, Nokia, Qualcomm og Ericsson. Her er formålet at sikre, at der bliver lettere adgang til internettet i udviklingslande og vækstøkonomier rundt om i verden.

Allerede dengang havde Facebook selv foretaget en investering på omkring en milliard dollar i infrastruktur med henblik på at øge adgangen til internettet i udviklingslande.

»Der er store barrierer i udviklingslandene i forhold til at komme online og blive en del af vidensøkonomien. Internet.org samler et globalt partnerskab, der vil arbejde for at overvinde de udfordringer og herunder stille internetadgang til rådighed for dem, der ikke øjeblikket ikke har råd til det,« lød det dengang fra Mark Zuckerberg over for amerikanske Wall Street Journal.

Der er da også store geografiske forskelle på udbredelsen af internetadgang. Med 75 procent har Europa den højeste internetudbredelse, hvorimod det i Afrika blot er 16 procent. Her er der dog ved at ske rigtig meget, takket være udbredelsen af mobiltelefoner. Men 90 procent af de 1,1 milliarder husstande, som står uden netadgang, findes i udviklingslandene.

Generelt har teknologivirksomheder fokus på de muligheder, der er i at få udbredt adgangen til internettet. Internetgiganten Google eksperimenterer eksempelvis med at sende balloner med radiosendere op over fjerne områder. De skal levere internetforbindelser til utilgængelige områder af verden og sikre, at den del af verdens befolkning, som i dag står uden adgang til internettet, kan komme på og tage del i den udvikling.

Sidste sommer sendte Google eksempelvis 30 testballoner af sted fra Christchurch i New Zealand med en antenner og computerudstyr samt batterier og solpaneler, som skabte strøm til udstyret. De skulle skabe forbindelser til internettet, hvor der ellers inden var - og eksempelvis sikre forbindelse, hvis der skulle opstå naturkatastrofer, som afbryder eksisterende kommunikationslinjer.

 

Dagens Gossip