Forbrugerstyrelsen vil styrke de unge på sociale medier

Skrevet af admin

11/08/2015

Dagens topnyheder

Børn og unge skal blive bedre til at gennemskue, at der er tale om skjult reklame, når en blogger viser et stykke tøj frem på for eksempel Instagram.

- Vi ser et stigende antal sager på området, siger forbrugsombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Hun har derfor sammen med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Medierådet for Børn og Unge sendt nyt undervisningsmateriale ud.

Materialet hedder "Social Star" og det skal lære folkeskoleelever i 6. og 7. klasse om kommerciel kommunikation på de sociale medier.

- Vi ved, at de erhvervsdrivende i stigende grad bruger de sociale medier. Derfor er det vigtigt at beskæftige sig med, så folk er klar over, at der altså også er regler, der skal overholdes på de sociale medier, siger Katrine de Neergaard, der er souschef hos Forbrugerombudsmanden.

Ekspertudvalget for Børn, Unge og Markedsføring påpegede i en rapport fra september 2014, at mange børn og unge ikke har erfaring med at gennemskue, om en statusopdatering eller et blogindlæg er reklame.

Og det er altså på baggrund af de erfaringer, at man nu er klar med det nye tiltag, der skal klæde de unge bedre på, når de bevæger sig rundt i den sociale mediejungle.

- Det bliver vanskeligere at skelne mellem reel og kommerciel kommunikation på de sociale medier. Vi vil gøre de store børn i stand til at forholde sig mere reflekteret, siger formand for Medierådet for Børn og Unge, Anne Mette Thorhauge.

"Social Star" vil ligge gratis tilgængeligt fra oktober 2015 på kfst.dk/socialstar.

/ritzau/