Forsker: Strejkende flypersonale er et tveægget sværd

Skrevet af admin

24/02/2015

Mest læste i dag

Der er en grund til, at personale hos luftfartsselskabet SAS tirsdag har strejket, og at Norwegians skandinaviske piloter kan gøre det samme på lørdag.

Det bunder nemlig i, at luftfartsbranchen er hårdt presset på indtjeningen, forklarer arbejdsmarkedsforsker og professor emeritus Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet.

Han nævner, at mange af selskaberne i luftfartsbranchen kører med underskud, og at Norwegian, der ellers har haft pæne overskud, er begyndt at køre med underskud i starten af 2015.

- Det er derfor, at piloterne bliver hårdt presset, og at der i Norge snakkes om strejke, siger Flemming Ibsen og tilføjer:

- Hos SAS har man været igennem en masse sparerunder, fordi selskabet kører med store underskud. Det handler alt sammen om, at de er presset af lavprisselskaber, som erobrer markedsandele, og det presser de etablerede luftfartsselskabers indtjening.

Spørgsmålet er, hvor selskaberne i stedet skal hente pengene. Det kan hverken lade sig gøre på brændstof eller på flyene, der trods alt koster det samme, bemærker Flemming Ibsen.

- Så et eller andet sted er der kun overenskomsterne og lønomkostningerne at gå til. De er også ret tunge, fordi man både har kabinepersonale og piloter.

- Derfor går man til dem og prøver at presse fagforeningerne til at lave nogle billigere overenskomster. Det kan så føre til arbejdsnedlæggelser, siger han.

Strejkerne er også fagforeningernes eneste reelle modtræk til fortsatte forringelser af medlemmernes løn- og arbejdsvilkår, påpeger arbejdsmarkedsforskeren.

Det er flyselskaberne til gengæld ekstremt følsomme over for, fordi det betyder aflysninger og millioner af tabte penge, når personalet nedlægger arbejdet.

- Omvendt kan strejke også føre til, at selskaberne taber yderligere markedsandele, som så betyder flere fyringer og mere pres på omkostningerne. Det er på den måde et tveægget sværd, siger Flemming Ibsen.

/ritzau/