En af dem er Jan Magnussen, der for 10. gang stiller op for GMs Corvette-team. Fire gange har han vundet GT-klassen i den amerikanske muskelbil, og der er berettiget håb om en femte sejr i år, hvor han deler sin gule Corvette med Antonio Garcia (Spanien) og Jordan Taylor (USA).
- Vi er tættere på toppen, end vi havde forventet, sagde ’Big Mag
- Placeringen er måske lidt lavere, end vi havde håbet, men gap´et til de hurtigste er samtidig mindre, end vi havde forventet. Så vi ligger tæt i toppen, slår den tidligere formel 1-kører fast.
Det var Aston Martins fabriksbil der satte tiden under testdagen, men også fabriksstøttede biler fra Porsche, Ferrari og Chrysler er med i GTE Pro. Aston Martin har med Vantage V8-modellen den hurtigste og mest moderne bil i klassen, men samtidig er den ikke altid så langtidsholdbar som konkurrenternes biler.
Porsche vender næste år tilbage til den store prototype-klasse, og tyskerne gearer op til det længe ventede comeback ved at indsætte to biler i GTE Pro. Med kørere, ingeniører, mekanikere og budget fra Porsche-fabrikken kan det klassiske 911-design i den nutidige GT3 RSR-udformning score endnu en klassesejr.
Ferrari, der vandt klassen sidste år, er også et realistisk bud på en GTE Pro-vinder, og den ene af de fire fabriksstøttede Ferrari 58 Italia-modeller har Magnussens tidligere formel 1-kollega Giancarlo Fisichella bag rattet.
- Men vi ved ikke, hvem der for alvor gav gas på testdagen – og derfor aner vi reelt ikke hvor vi ligger i GTE Pro-feltet, siger Jan Magnussen.
I alle tilfælde er det mere stabilitet og teamwork end rå hurtighed, der skal sikre Jan Magnussen en femte klassesejr i Le Mans. Corvettes C6-version stiller op i 24-timers løbet for niende og sidste gang (en ny model er klar til 2014), og selvom bilen er udviklet løbende, er den nu en ’veteranbil
- Vi har hverken den nyeste eller den hurtigste bil i feltet, men jeg tror, at løbets længde i sidste ende kommer til vores fordel, siger Jan Magnussen.