Lærernes dårlige karakterer smitter af på eleverne

Derfor bekymrer det formand for kommissionen Peter Birch Sørensen, at dem, der kom ind på læreruddannelsen i 2013, har et lavere gennemsnit end resten af landets studenter.

”Det er et stort problem, for der er måske ikke nogen profession, der er vigtigere end lærergerningen,” siger han til Søndagsavisen.

Undersøgelsen viser, at en elev, der bliver undervist af en lærer, som fik 7 i gennemsnit i gymnasiet, vil få 0,2 point højere end en elev, der undervises af en lærer, der fik 6 i snit. For hver karakterpoint en lærer har et højere snit, bliver elevens snit 0,2 point højere.

Gennemsnittet hos de lærerstuderende, der blev optaget i 2013, endte på 6,6, selvom Folketinget sidste år vedtog en reform af læreruddannelsen, hvor optagelseskravet var 7. Det skyldes et kvote 2-optag på over 50 procent. Og det er alarmerende, mener professor i pædagogik ved Aarhus Universitet Niels Egelund.

”Dem, vi rekrutterer til at være lærere i Danmark, ligger virkelig i den laveste del af spektret. Når lærernes faglige kompetencer har så stor afsmitning på, hvad deres elever lærer, så står vi med et problem,” siger han.

Men uddannelsesminister Sofie Carsten Niels (R) mener, at reformen af læreruddannelsen skal have lov til at virke, før der råbes bål og brand.

”Det er derfor, vi lige har reformeret uddannelsen. Og det måler Produktivitetskommissionen jo ikke på. Vi har jo sat et karakterkrav og udvælger efter optagelsessamtaler dem med et helt særligt talent, og vi får ikke de bedste lærere ved udelukkende at kigge på karakterer,” siger hun.

 

Dagens Gossip