Sådan bryder du en dårlig vane

Struktur, gentagelse og rammer. Gab, det lyder kedeligt. Men vi har ikke desto mindre brug for det til at holde orden på kaos.

- Det er en sund mekanisme. Du er nemlig kun i stand til at registrere og rumme omkring 7 ting, og så sorterer din hjerne de ting fra, der ikke er plads til, fortæller psykolog Mette Holm.


Er du introvert? Find svaret her

Din fornuftige hjerne

Det er nok meget godt, for skulle vi rumme alle de stimuli, vi bliver bombarderet med hele tiden, ville vi blive vanvittige. Derfor rationaliserer din hjerne de påvirkninger vi får, således at du kun opfatter en brøkdel af alt det, der sker omkring dig.

- Det er godt, for det giver dig plads til at sortere de indtryk du får, så du ikke overvældes, siger Mette Holm. 



Mønstre sparer tid
For at få organiseret din verden bedst muligt, danner du mønstre, i de ting du gør. Det kaldes også automatiske processer. Altså, processer, din hjerne udfører for at spare energi. 



- Måske kan du huske, hvor mange forskellige ting, du skulle forholde dig til under de første køretimer. Hjernen arbejdede på højtryk, da den skulle omsætte al den information, den fik. Men det er ikke lige noget, vi tænker over i dag, for det er – som så meget andet – blevet en automatisk ting, der ligger på rygraden, fortæller Mette Holm.


Få din vilje uden at tromle andre? Det er en kunst man kan kære


Forstyr dine mønstre

Sådan er det også med vaner. Så de skal forstyrres, hvis de er uhensigtsmæssige og skal ændres. Og dét tager tid. Det er nemlig ikke nok bare at ta’ beslutningen.

- Beslutningen er startskuddet, men det kræver gentagelse af det nye gode mønster over tid, for at få indarbejdet et nyt mønster, der på sigt bliver til en ny god vane, siger psykologen og fortsætter:


- Men du kan starte med at vedkende dig, hvad der skal laves om på.


Motivationen fører an

Og så kan du gå i gang med at finde nye handlingsmønstre. For din skyld.



- Det er her afsindig vigtigt for, at projektet skal lykkes, at du er motiveret. Vil du ændre dine negative mønstre for andres skyld, spilder du din energi. Motivation er kernen, der får projektet til at lykkes, og i virkeligheden kan din frustration hjælpe dig. Så er du nemlig klar til at gøre noget ved en vane, du er rigtig træt af. Og husk så lige, at processer tager tid … det gør det her selvfølgelig også.

Du skal gøre følgende:

• Bliv frustreret 

• Bliv bevidst om, hvad du vil ændre

• Find derefter ud af, hvad du vil have, og hvordan du får det.

• Begynd at arbejd på at nå derhen – læg en plan. 

• Selvom det er overvældende, så husk, at hjernen over tid laver nye mønster. Bliv ved, selvom det virker omsonst.

• Tænk på det du gerne vil – frem for det, du ikke vil. 

• Tvivlen kommer altid op banker på – overvind tvivlen med et forudbestemt mantra f.eks.: ’Jeg ved, at jeg kan’

Psykolog Mette Holm er terapeut, parterapeut og coach med speciale i kvinder, kærlighed, sexliv og parforhold. 


Af Lonnie Kjer og Mette Holm, oestrogen.dk/NewsDesk, Aller Media

 

Dagens Gossip