Seks af samtalerne var meget alvorlige: Over 700 børn bad om hjælp i julen hos Børnetelefonen

Skrevet af admin

05/01/2015

Mest læste i dag

For første gang holdt Børnetelefonen hos Børns Vilkår i 2014 linjerne åbne mellem jul og nytår, hvor børn kunne ringe ind med deres problemer.

Og en overraskende stort mængde børn benyttede sig af den mulighed, oplyser chef for Børnetelefonen Bente Boserup.

I alt modtog Børns Vilkårs Børnetelefon 720 opkald mellem den 23. og 31. december. Alene juleaften var der 66 opkald.

- Jeg troede ikke, vi ville have så mange. Ser man på ferier generelt, så dykker antallet af opkald altid, men her må vi sige, at der har været en stabil mængde opkald, siger Bente Boserup.

- De ringede ind med både det sædvanlige, men der var også nogle alvorlige samtaler, der har understreget, at det var vigtigt, vi holdt telefonen åben.

Seks af samtalerne var så alvorlige, at Børns Vilkår er blevet tilknyttet som bisidder for et barn, mens der i tre tilfælde er blevet skrevet underretninger.

Juletiden kan være specielt svær for børn, der til daglig er anbragt i en plejefamilie eller på en daginstitution, fordi de skal holde jul med den familie, de er blevet fjernet fra.

- Det er rigtig svært at skulle være hjemme hos en far, der måske har misbrugt en, eller nogle forældre der slet ikke kan tage vare på en, mener Bente Boserup.

Julen er i høj grad også familiernes højtid, hvilket kan gøre ondt på de børn, hvor forældrene er gået fra hinanden.

- De savner den familie, de havde, men ikke har mere. Det bliver meget tydeligt juleaften, for så sidder enten mor eller far der ikke.

Hos Børns Vilkårs Børnetelefon tilbyder man i første omgang børnene at tale om problemer, ligesom de kan tilbyde hjælp, hvis børnene ønsker at gå til myndighederne.

- I det tilfælde, hvor der har været meget voldsomt omsorgssvigt, og hvor barnet ønsker at få hjælp, så kan vi give dem det håb, at vi hjælper dem, lige så snart det er muligt, siger Bente Boserup.

/ritzau/