Spaniens nye S-80-ubåde hører til blandt de mest moderne i verden, men nu er det kommet frem, at de har et meget stort problem.
Flåden kan ikke bruge dem, for de er alt for tunge.
Er en S-80 først dykket ned i havet, kommer den aldrig op igen på grund af vægten.
Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - Klik her og vær med nu
Den spanske avis El Mundo skriver, at skibsingeniørerne har slået alarm. Under byggeriet er den første af de fire ubåde blevet mindst 75 ton for tung. Nogle kilder siger 100 ton.
I forvejen er ubådsprojektet forsinket, og det nye problem føjer yderligere op til to år til. Nu ventes den første ubåd klar i 2017.
Den første ubåd er konstrueret af det statslige selskab Navantia og bygges på Navantia-værftet i Cartagena i det sydlige Spanien.
Spanske medier skriver, at ingeniørerne nu bokser med to mulige løsninger på vægtproblemet. Enten at fjerne vægt fra båden eller at ændre designet ved at forlænge ubåden.
Forlængelsen synes at være den bedste løsning, men prisen er anslået 7,5 millioner euro per meter, omkring 56 millioner kroner.
Det er ikke klart, hvor mange meter ubåden skal forlænges for at kunne dykke ud.
Hver af de fire S-80-ubåde er budgetteret til at koste 550 millioner euro, omkring 4,2 milliarder kroner, der skal tages ud af statens kriseramte budget.
Det spanske forsvarsministerium forsvarer dog projektet og siger ifølge netsiden infodefensa.com, at man med sådan et kompliceret projekt må regne med "justeringer og forsinkelser".
De problemer, der er nu, falder ifølge ministeriet "inden for de normale grænser".
Det er imidlertid problemer, som trækker tænder ud på skatteyderne i Spanien, som slås med stor arbejdsløshed, stor gæld og smalkost i de spanske familier.
Navantia har meddelt, at det nu vil søge hjælp fra eksperter i udlandet for at finde ud af, hvad der skal gøres ved designet. Det bliver ikke gratis for det statsejede selskab.
Samtidig må forsvarsministeriet bruge ekstra udgifter på at holde de to eksisterende ubåde i flåden i drift.
/ritzau/