Stresset? Undgå hårtab

Selvom hårtab kan skyldes mange forskellige faktorer, og der ikke er nogen endegyldig forklaring på, hvorfor nogle mennesker pludselig taber hele eller dele af deres hårpragt, så ved man, at stress kan være en af de udløsende faktorer. Det forklarer Lucinda Ellery, der har forsket i hårtab og er indehaver af klinikker, der behandler hårtab, til Huffingtonpost.com.

Stress i kroppen kan bl.a. påvirke hårfolliklerne, ligesom stress også ofte vil kunne spores i huden og dine negle, forklarer hun. Og selvom alvorligt hårtab ikke nødvendigvis kan kureres af dig selv, så er det en rigtig god idé at tage nogle forholdsregler og ændre på din livsstil, hvis du opdager, at du begynder at miste dit hår, anbefaler hun.

Undgå disse faldgruber, der får dit hår til at se tyndere ud. Se hvilke på Femina.dk

1) Start med at motionere

Hvis du ikke allerede har tilrettelagt et træningsprogram, så bør du få det gjort, mener Lucinda Ellery. Det vil gavne dit kredsløb, og de hormoner, som du udløser, har kroppen gavn af for at kunne stimulere bl.a. hårproduktionen. Derudover kan motion være med til at bekæmpe eventuelle depressionssymptomer og angst i forbindelse med, at dit hår falder af.

2) Fortsæt med at frisere og vaske håret

Selvom der sidder et utal af hår i din hårbørste, når du har friseret dig, eller der ligger masser af hår på risten, når du har været i bad, så er det på ingen måde løsningen at undlade de to ting. Hårbørstningen stimulerer din hovedbund og øger blodtilførslen, som hjælper hårvæksten.

Og hvis du undlader at vaske dit hår, så vil det fedte til og få det til at se mindre voluminøst ud. Det vil ikke være godt for dit selvbillede, siger Lucinda Ellery.

Denne frisure bør du undgå: Den får dig til at se fem år ældre ud. Se hvilken på Femina.dk

3) Sorter ud i din omgangskreds

Skyldes din stress, at du omgås folk, der påvirker dig negativt? Sorter ud blandt de mennesker, du omgiver dig med, og sørg for, at du ikke skal være i nærheden af nogen, der stresser dig. Det er bestemt heller ikke kun din hårvækst, som vil være påvirket, hvis du er omkring mennesker, der får dig til at føle dig dårligt tilpas.

4) Lær forskellige afslapningsteknikker

Hvis dit åndedræt er hektisk, og du kun trækker vejret i det øverste af lungerne, så vil du ubevidst komme til at booste dit stressniveau i kroppen. Så lær forskellige afspændingsteknikker som fx meditation og vejrtrækningsteknikker, så du kan få styr på stresshormonerne og dit nervesystem igen.

Det vil især kunne hjælpe din hårvækst, hvis hårtabet er stressrelateret.

Af Lisbeth Madsen, Newsdesk Aller Media.

 

Dagens Gossip