Venstre: Lad os finde penge til at sænke bilafgifterne

Skrevet af admin

02/05/2015

Mest læste i dag

Venstre forstår godt, at skatteminister Benny Engelbrecht (S) tidligere på ugen udtalte til Altinget, at regeringen opgiver reformen af bilafgifterne inden det kommende folketingsvalg.

En sådan reform var ellers bebudet i regeringsgrundlaget, men Venstres skatteordfører, Torsten Schack Pedersen, mener, at det nuværende system fungerer, som det skal.

- Jeg tror, at skatteministeren er kommet til den klare erkendelse, at det at lave en omlægning ikke er en let øvelse, og at den omlægning, som vi lavede i 2007, rent faktisk var rigtig god. Den har virket.

- Danskerne køber mere sikre biler, der kører længere og længere på literen. Udsigten til at skulle forstærke det yderligere vil være en nærmest umulig opgave, siger Torsten Schack Pedersen til Ritzau.

Han vil ikke give valgløfter, men Torsten Schack Pedersen vil gerne se på, om afgifterne kan sænkes i stedet for omlægges.

- Jeg har ikke afsat penge til det, men det kunne måske være en idé at sænke afgifterne i stedet for at omlægge dem.

- Vi har vel verdens højeste bilafgifter, så i stedet for at tale om nye måde at fordele byrderne på, så er det mere interessant at se på, om vi kan finde finansieringen til at kunne lempe bare en lille smule, siger han.

Regeringens ambition var at lave en grøn og provenuneutral reform af bilafgifterne, hvis formål var at få bilkøberne til i højere grad at vælge de mest miljø- og klimavenlige biler.

Afgifterne skulle i højere grad opkræves ud fra bilens tekniske egenskaber såsom støj og forurening end bilens værdi.

Men det har det nuværende afgiftssystem allerede fokus på, lyder det fra Torsten Schack Pedersen.

- Muligheden for at gøre mere i samme retning provenuneutralt er en meget vanskelig opgave.

- Virkeligheden er, at det nuværende system understøtter det i et meget stort omfang. Hvor meget provenu kan du få af at gøre en Hummer dyrere, når der ikke sælges nogen af dem?

- Så det der med at tro, at du kan lave en omlægning, som kan gøre de miljøvenlige biler endnu billigere på en måde, hvor regnestykket hænger sammen, er ikke realistisk, siger han.

/ritzau/