Vidste du det: Disse ting kan stresse dig

Hvis du kan udelukke arbejdsrelateret stress, og hvis det heller ikke er problemer i dit parforhold, der kan lægge til grund for din stress, så er det på tide at kigge på, om det er nogle af dine daglige vaner, der i stedet er skurken. På Womenshealthmag.com har man samlet nogle af de typiske små dagligdags fælder, som let kan skabe indvendigt kaos, hvis ikke vi får styr på dem.

Det er stresscoachen Sandra Thebaud, der giver nogle gode råd til dig, der føler dig småstresset over småting i hverdagen. Tjek, om du selv er faldet i en af fælderne her:

Sådan skader den moderne mor sine børn. Se mere på Femina.dk

1) Du bruger din smartphone for meget

Måske føler du dig umiddelbart mest stresset, hvis du er kommet hjemmefra uden din telefon. Men faktisk viser en undersøgelse fra Kent State University, at de deltagere i undersøgelsen, som brugte mest tid med telefonen i hånden, også var de mest stressede og nervøse.

Sandra Thebaud anbefaler, at du bliver bedre til at lægge telefonen fra dig, når du skal slappe af og helst også sætter den på lydløs, så den ikke forstyrrer dig.

2) Du har for mange Facebook-venner

Hvis du har rigtigt mange venner på Facebook, så vil du måske også bruge uforholdsmæssigt meget tid på at holde dig opdateret og på at holde kontakt med disse mennesker. Og det er stressende, viser en undersøgelse fra University of Edinburgh. Så sorter i din online-venneskare, hvis du kan mærke, at det er stressende for dig med så stor kontaktflade.

Føler du et ubehag i hverdagen? Se, hvordan farverne på dit tøj kan påvirke dig, på Femina.dk

3) Du er på slankekur

Er du på slankekur, så kan det faktisk være de begrænsninger, som den sætter for dig, der gør dig stresset og utilfreds. Det forklarer Sandra Thebaud. Især hvis kuren er meget skrap og ikke tillader dig det mindste svinkeærinde, kan det ende med at blive for stor en mundfuld, fordi det påvirker dit humør.

Sørg for, at der er plads til i kuren, at du kan spise lidt kage eller andet godt, når du er i socialt lag og bliver tilbudt det.

4) Du går på nettet før du skal sove

Hvis du fortsætter med at surfe på nettet helt op til din sengetid, så vil du have mere stresshormon i kroppen, end dem der stopper deres netsurfing to timer før, de går i seng. Det viser en undersøgelse fra University of Texas-Pan American. Det bedste er at bruge de sidste timer på at slappe af, meditere eller læse en bog.

Prøv at se, om du kan undgå alle skærme, hvis du er inde i en stresset periode.

5) Du har for høje forventninger

Hvis dine venindesamtaler ofte går på, hvad I er utilfredse med, og hvad I mangler i jeres liv, før de bliver perfekte, så vil det sætte sig som en generel utilfredshed og stress, også efter samtalen er slut. Skift emne, og fokuser i stedet på, hvad I er taknemmelige for, og hvad der går rigtigt godt I jeres liv, råder stresscoachen.

Især hvis du er inde i en sårbar periode, bør du undgå samtaler om, hvor utilstrækkeligt dit liv er, og hvad du savner eller bør gøre bedre.

Af Lisbeth Madsen, NewsDesk Aller Media.

 

Dagens Gossip