Skal du lukke din virksomhed?

Skrevet af Valdemar Lind

21/02/2022
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Hvis du havner i en situation, hvor du skal lukke din virksomhed, kan det virke uoverskueligt at stå med den lange og besværlige proces, der følger med. Vi gennemgår her processen fra start til slut, så du nemt kan få et overblik over, hvordan du gør.

Dagens topnyheder

Annoncørbetalt indhold

Sådan lukker du din virksomhed

Du kan lukke din virksomhed på én af tre måder: enten ved hjælp af tvangsopløsning, likvidation eller betalingserklæring.

Tvangsopløsning er påtvunget og sker kun, hvis væsentlige lovkrav ikke overholdes af virksomheden. Betalingserklæring og likvidation er derimod frivillige beslutninger. Ved en likvidation sælges alle virksomhedens aktiver, og virksomhedens kreditorer bliver betalt. Hvis der herefter er penge tilbage, bliver de fordelt mellem virksomhedens ejere. I modsætning hertil, så skal virksomheden allerede have betalt sine kreditorer, hvis nedlukningen skal ske med betalingserklæring.

Luk virksomhed med betalingserklæring, hvis du ønsker at vælge den nemmeste og hurtigste måde. Hermed slipper du for først at skulle likvidere alle virksomhedens aktiver. Dog er der et ultimativt krav om, at virksomheden er gældfri.

Nedlukning med betalingserklæring

Den nemmeste måde at lukke sit selskab på er ved at anvende betalingserklæring. Dog kræver dette også enighed blandt alle ejere. 

Derudover er det ikke alle virksomheder, som har mulighed for at foretage nedlukning med betalingserklæring, da følgende kriterier skal være opfyldt:

  • Selskabet skal være et kapitalselskab (ApS eller A/S)

  • Selskabet må ikke have gæld til kreditorer

  • Selskabet må ikke have gæld til SKAT

En betalingserklæring er et juridisk dokument, som indeholder en erklæring fra samtlige af selskabets ejere om, at selskabet ønskes opløst. Herefter opgøres virksomhedens skattepligtige indkomst fra begyndelsen af regnskabsåret og frem til nedlukningen. Dette kaldes for ophørsperioden. Samtidigt opgøres moms og skat for ophørsperioden. Hvis der mangler at blive betalt moms, skat og afgifter, så skal disse betales. Derefter afmeldes virksomheden for moms og A-skat. 

Der skal herefter sendes en skattekvittance til SKAT, som er en bekræftelse på, at udestående moms, skat og afgifter er betalt. Skattekvittancen modtages sammen med en betalingserklæring, som udfyldes og underskrives af virksomhedens ejere. Den udfyldte skattekvittance og betalingserklæring sendes til Erhvervsstyrelsen, som registrerer nedlukningen af virksomheden, hvorefter virksomheden er endeligt lukket, og sagen afsluttet.

Få hjælp til nedlukningen

Du kan få Legal Desk til at klare den lange og besværlige proces med at lukke din virksomhed. Hjælpen indebærer afmeldelse af pligter, indberetning til SKAT, indhentelse af skattekvittance og registrering af nedlukning hos Erhvervsstyrelsen.

Det eneste, du skal gøre, er at udfylde en online formular, betale og sende de nødvendige informationer for, at Legal Desk kan indhente en betalingserklæring.