Ny rapport: 43 procent af danskerne lytter til podcast

Skrevet af Valdemar Lind

16/05/2022
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Podcast bliver kun mere populært i Danmark. Vi har i stor stil udskiftet radiolytningen med en mere selektiv podcastlytning. Radiostationerne er ikke nødvendigvis udskiftet, men sendeplanen er ikke længere relevant for lytterne.

Dagens topnyheder

Vi lytter til vores yndlingsprogrammer, når vi har lyst. Det giver en enorm frihed for lytteren. Som lytteren faktisk er indstillet på selv at skulle betale for, viser det sig. I denne artikel vil vi opdatere dig på podcastlytningen i Danmark.

43 procent af den danske befolkning 

43 % er næsten halvdelen af den danske befolkning. Tænk blot et årti eller to tilbage, hvor mange af os lyttede da rent faktisk til radio? Vi så fjernsyn i boligen eller var måske på computeren. Radioen spillede kun i bilen. 

Det billede har ændret sig radikalt, som tiden er gået. Den ny rapport viser, at det særligt er de unge, som lytter til podcast. Faktisk er det hele 60 % af de 18 - 35-årige, der lytter til podcast enten flere gange om ugen eller kun meget sjældent. 

Jo højere alder jo mindre er chancen for, at du lytter til en podcast. Den ældre generation fastholder formentlig dagsrytmen med radio- og tv-programmerne. 

Podcast24 er en af de mange udbydere af podcast, som også mærker, at det særligt er den yngre generation. Siden - der viser den bedste podcast i Danmark - ved derfor, at deres indhold skal sørge for at tilse den yngre befolkning, hvis de skal holde sig aktuelle. 

 

Forskel på demografien 

Alderen er en stor faktor på, om du hører podcast eller ej. Er du 25 år, er der dobbelt så stor sandsynlighed for, at du lytter til podcast, end hvis du var 65 år. En demografi, der helt naturlig ændrer sig med slagets gang. 

Noget andet spændende i rapporten er, at vores uddannelse har stor indflydelse på, om vi lytter til podcast eller ej. Har du gennemgået en videregående uddannelse, har du åbenbart lettere ved at tage headset i ørene og lytte til mennesker snakke i stedet for at høre musik. 

Har man ikke en længerevarende uddannelse, er man altså ikke på samme måde interesseret i at skulle slæbes igennem en krimiserie eller et satireprogram. Man er derimod mere tilbøjelig til at høre musik fra Spotify eller YouTube. Det er naturligvis ikke noget statisk billede, ændringer kan sagtens forekomme løbende. 

Desuden er der ikke nogen mærkbar forskel mellem kønnene, i hvert fald ikke mellem mand og kvinde. De to grupper lytter nogenlunde lige meget til podcast. 

Lytteren vil (ikke) betale 

Som dansker har vi hørt klagesangene fra de danske medier særligt de sidste 10 - 15 år, om hvor lidt villige de danske seere, lyttere, læsere er til at betale for deres indhold. Med den seneste rapport fra DMJX kan man stille spørgsmålstegn ved, om det er sandt. 

Næsten 40 % af lytterne mener nemlig, at de selv skal betale for indholdet. Måske har udfordringen med betalingen blot skyldes, at indholdet ikke har levet op til brugernes krav.