5 simple vaner der gør, at du ikke taber dig

Foto: Shutterstock.com

Ganske få vaner i din hverdag, kan sænke dit stofskifte, uden at du ved det. Hvis du laver om på dem, kan du få boostet dit stofskifte, så du kan få forbrændt de overflødige kilo.

I takt med at du bliver ældre, så forringes dit stofskifte også en anelse. Det betyder, at det bliver svære at slippe af med de overflødige kilo, men bestemt ikke umuligt. Det er dog også muligt at sænke sit stofskifte, mens man stadig er ung, og det kan måske være årsagen til, at du har svært ved at smide de ekstra kilo, som du så længe gerne vil slippe af med.

Der er flere daglige vaner, der kan være bidrage til, at dit stofskifte bliver dårligere, og dermed vil du forbrænde færre kalorier om dagen. Færre forbrændte kalorier gør det lettere for dig at tage på, men hvis man gerne vil tabe sig, så skal man helst have vendt stofskiftet, så man i stedet forbrænder flere kalorier.

Vi har taget et kig på, hvilke daglige vaner du kan have, som er med til at forringe dit stofskifte.

1. Du sidder for meget ned

Her er det ikke tænkt i den forstand, at du forbrænder færre kalorier ved at sidde ned end ved at stå op. Men ifølge den britiske sundhedsstyrelse, så kan dit stofskifte sænke sig, hvis du sidder for meget ned i løbet af en dag.

”Hvis du sidder ned i længere perioder, kan det sænke dit stofskifte, hvilket påvirker kroppens evne til at regulerer blodsukker, blodtryk samt at nedbryde kroppens fedt,” lyder det fra det britiske sundhedssystems hjemmeside.

Tip: Hvis du har et kontorjob, hvor du sidder meget ned, kan du i løbet af dagen tage et par korte pauser, hvor du lige får 1-2 minutter, og derefter vender tilbage til din plads.

2. Du springer morgenmaden over

Du har sikkert hørt det masser af gange før, men det skyldes altså, at der er hold i det. Dit stofskifte sænkes mens du sover, og derfor kan du sætte gang i det igen, ved at spise i løbet af dagen. Ifølge sundhedscenteret på Rush University, så vil morgenmaden fortælle kroppen, at den ikke behøver at gemme på de kalorier, den får senere på dagen.

”Når du spiser morgenmad, så fortæller du kroppen, at der kommer mange kalorier i løbet af dagen. Når du springer måltidet over, får kroppen den besked, at den skal holde fast på reserverne i stedet for at forbrænde de kommende kalorier,”

Morgenmaden siges at være det bedste måltid, og samtidig det måltid, hvor du bør indtage flest kalorier i løbet af hele dagen.

Tip: Spiser du ikke morgenmad, kan det også være en god start, hvis du kan spise en skål yoghurt eller lignende.

3. Den forkerte morgenmad er ikke godt

Det er dog ikke alle former for morgenmad, du bør sætte tænderne i fra morgenstunden. Hvis du spiser en muffin, et stykke kage eller en anden form for morgenmad med masser af sukker, så bygger du kroppen og til at crashe senere på dagen, hvor du så højst sandsynligt vil ende med at falde i, og spise noget usundt fyldt med masser af kalorier.

Tip: Spis gerne noget morgenmad med proteiner og fiber. Det kan være æg, yoghurt, fuldkorn, bær, havregryn eller lignende.

4. Drik nu din vand

Et studie der blev publiceret i Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism viste, hvor vigtigt det er for kroppen at få vand. Hvis du drikker blot en halv liter vand, så forøger det dit stofskifte med 30 %, og den forøgelse varer i mere end en time. Så hvis du holder dig hydreret, og drikker godt med vandt i løbet af dagen, så kan dit stofskifte altså hæve sig væsentligt.

Tip: Sæt en lille alarm på din telefon, som aktiveres hver anden time. Hver gang den vibrerer, drikker du et stort glas vand.

5. Du får ikke nok søvn

Søvn er generelt bare vigtigt for alt, men dit stofskifte afhænger også af, hvor meget søvn du får, og hvor god kvalitet din søvn er.

Flere studier har vist, at hvis man generelt set har en tendens til at få sovet alt for lidt, så vil ens stofskifte sænke sig. Samtidig vil man også have nedsat energi og større lyst til at indtage mad. Så ikke nok med, at det bliver svære at tabe sig, så bliver det også svære ikke at tage på.

Tip: Der findes flere apps, der kan hjælpe dig med at finde en ordentlig søvnrytme. Den vil fortælle dig hver aften, hvornår du bør begynde at lukke ned for dine projekter eller din tv-serie, og gøre dig klar til at indtage sengen.

Overordnet set er det små simple tips, som du skal gøre i dagligdagen, hvis du vil sikre dig, at dit stofskifte arbejder på højtryk. Husk at drikke vand, spis en god sund morgenmad, få nok søvn og bevæg dig lidt en gang i mellem, hvis du sidder meget ned på dit arbejde.

Læs også

4 grunde til, at du altid er træt

 

 

Top partnere


Lån penge
Find det bedste lån til dig, der lige står og mangler penge her og nu til en rejse eller en ny computer.


LeoVegas
Danmarks Mobilcasino.


Vejle24
Vejles nye netavis med seneste nyt fra Vejle og omegn.


På Samlino.dk kan du beregne og sammenligne lån til bil på tværs af 15+ selskaber. Prøv i dag på www.samlino.dk/laan/billaan
 

 

 

Dagens Gossip