Julehandlen slår nye rekorder på nettet - igen

Skrevet af webmaster

10/01/2018
Der er ingen tvivl om, at danskernes juleforbrug i år 2016 har været kæmpestort, og tal viser, at det har slået samtlige rekorder sammenlignet med julehandlen i år 2015.

Dagens topnyheder

Det er særligt, når det kommer til onlinehandel på forskellige webshops, at danskerne køber stort ind i den travle juletid. Disse tal er offentliggjort af DIBS og Nets.

Vi har talt med et par af de danske netbutikker, for at høre hvordan de har oplevet netsalget op mod jul, både omkring Black Friday og det klassiske julesalg.

Danskerne kom allerede rigtig godt fra start med Black Friday den 26. november, hvor der også blev slået rekord, men nu er denne altså overgået med julehandlen. Tallene viser, at fra den 26. november til og med den 18. december er antallet af transaktioner blandt danskerne steget med 6,5 procent. 

Herudover er omsætningen steget med hele 13 procent, hvis man sammenligner med julehandlen i år 2015. Disse tal er udregnet ud fra datatræk fra 90 af de største webshops i Danmark.

Danskerne er blevet bedre til at være tidligt ude i forhold til juleshopping  
Herudover er gennemsnitsprisen på en onlinehandel steget fra 941 kroner i julen 2015 til 997 kroner i julen 2016. Der er således tale om en rigtig stor stigning, til trods for at julehandlen i 2015 dengang slog samtlige rekorder. Der ses herudover en tendens til, at danskerne er blevet meget bedre til at være ude i god tid, når det kommer til at købe julegaver på internettet.

Også i de mindre netbutikker mærker man effekten. Tøjbutikken lykkebylykke.dk beretter, at december har været med til at løfte hele året til et nyt niveau. "Vi var noget overraskede over december, som i år var ekstra god hos os. Vi har tidligere haft fysisk butik, og det vi i dag kan modtage ordrerne via nettet, er noget kunderne i stigende grad sætter pris på, og særligt i december er vi glade for dette skifte, da det har givet os ekstra vind i sejlene, at være til stede på nettet i julen." Fortæller ejeren Janne Lykke.

Det er dog ikke alle brancher der ligger lige til højrebenet, når det gælder gaverne under træet. Julen er som bekendt familiens fest, og sælger man fx. vvs og elartikler, skulle man ikke umiddelbart tro der var den store stigning at mærke. Men det til trods lyder det fra wattoo.dk, at december har været særdeles god i år - også bedre end normalt, og det tyder også på en særlig stigning fra sidste år.

Tallene viser også, at danskerne handler mindre i den allersidste uge op til jul, og det kan formentlig skyldes de mange sager med forsinkede pakker, der efterlader folk frustrerede og tomhændede juleaften. Det anbefales i forbindelse med dette, at man altid sørger for at tjekke den pågældende webshops regler og betingelser for levering, og det er især fra den 20. december, at man skal være særligt opmærksom på, hvorvidt webshoppen garanterer, at de kan være leveringsdygtige før den 24. december.  

Julehandlen har kostet danskerne 1,225 milliarder kroner 
Det gennemsnitlige dankort-forbrug fra januar til november 2016 lå for danskerne på 1,02 milliarder kroner, og det gælder både for køb på webshops og i fysiske butikker.

Men fra den 26. november – hvor der var Black Friday – og til og med den 18. december steg dette forbrug med hele 223 millioner kroner. Det vil altså sige, at danskerne samlet set har brugt 1,225 milliarder kroner på julehandlen på internettet og ude i forretningerne, og det svarer til en stigning på 25 procent sammenlignet med perioden fra januar til november, hvilket ganske enkelt må siges at være helt overvældende.

Særligt Black Friday sætter altså skub i julesalget hos butikkerne. Medejer og stifter af Pixizoo.dk Jesper Mark fortæller:

”Black Friday 2017 gik over al forventning. Til trods for meget høje forventninger over-performede vi ikke alene året forinden, men også vores egne høje forventninger. Det blev næsten til en fordobling af omsætningen i forhold til Black Friday 2016. Rigtig mange kunder fyldte indkøbskurvene med legetøj, autostole, babyalarmer, klapvogne og meget mere. Vi glæder os allerede til Black Friday 2018, som vi satser på bliver endnu vildere.”

Det tyder på, at disse tal vil blive overgået i 2017  
Efter at disse tal er blevet offentliggjort af DIBS og Nets, kan det næsten være svært at forestille sig, at denne udvikling skulle fortsætte, men sådan lader det faktisk til at blive. 

Netop derfor har DIBS planer om at lancere nogle tiltag og initiativer, der skal være med til at booste denne positive udvikling yderligere. Det tyder således på, at julehandlen blandt danskerne i år 2017 derfor vil komme til at slå de nuværende rekorder, hvilket tiden blot må vise.