Kommunikation er mere end et buzzword

Skrevet af webmaster

01/05/2018
Kommunikation. Det ord har du med garanti hørt op til flere gange i dag. Men kommunikation er ikke bare en døgnflue eller et buzzword, der egentlig ikke rigtig betyder noget.

Dagens topnyheder

Kommunikation er efterhånden grundlaget for adskillige universitetsuddannelser, og selvom du måske har afskrevet det som pseudovidenskab - ja så er der noget om snakken. 

Kommunikation adskiller os fra neandertalerne

Kommunikation er nemlig en uundgåelig og helt igennem uundværlig del af vores liv som mennesker, og det forgrener sig ud i alt, vi laver - for kommunikation er roden til alt. Og her mener vi alt. Uden at kommunikere ville vi ikke kunne danne relationer, danne os selv som individer eller have virksomheder kørende. 

På mange måder er vores evne til at kommunikere med vores sprog - både mundtligt og skriftligt - med til at adskille os fra dyrene. Og uden vores højtudviklede kommunikation ville vi ikke være, hvor vi er i dag - fordi vi ikke ville adskillige os fra neandertalerne. 

Strategisk og bevidst kommunikation 

Kommunikation foregår på mange forskellige niveauer. Hvad enten det er i vores relation til vores nærmeste eller i mere strategiske former i virksomheder. Kommunikation kan nemlig også være bevidst og en del af en virksomheds strategi, politik, organisationer og så videre. Her bruges kommunikation til at skabe reklamer, kampagner og generel al form for markedsføring. Kommunikation er et middel, hvormed du kan påvirke andre til at forbruge, stemme, tænke eller handle på bestemte måder. Bare et buzzword? Ikke rigtig nej.

På mange måder er kommunikation den olie, der får verden til at køre rundt. For om vi vil det eller ej, deltager vi dagligt i mange former for kommunikation - både bevidst og ubevidst. 

Intern kommunikation er vejen til en succesfuld virksomhed

Kommunikation er ikke bare vigtig for dig og mig som lægmænd, det er også vigtigt for en virksomheds eksterne såvel som interne kommunikation. I dag findes der mange forskellige tilbud, der kan sørge for, at den interne kommunikation i en virksomhed fungerer. Og her har blandt andre Add-on.com nogle gode tilbud, der kan sørge for, at en virksomhed kører på skinner rent internt. For en virksomhed, hvor den interne kommunikationen ikke er i top, vil aldrig kunne blive nogen stor succes eksternt. 

Med god intern kommunikation kan du øge organisationens sammenhængskraft, hvilket sikrer, at alle medarbejdere kæmper for det samme strategiske mål, og at de tilmed arbejder lige så effektivt, som de kan. De største virksomheder i verden har allerede luret den, og spørger du verdens bedste ledere, vil du hurtigt opdage, hvor essentiel kommunikation er for en velfungerende virksomhed. 

De grundlæggende elementer i kommunikation

Men hvad er kommunikation egentlig for en størrelse? For os almene mennesker kan det virke en kende abstrakt, så vi har her forsøgt at gøre det lidt mere spiseligt. 

Kommunikation består i udgangspunkt af fire grundlæggende elementer:

  1. Afsender
  2. Budskab
  3. Kanal/medium
  4. Modtager

For at der er tale om kommunikation, skal alle fire elementer altså være til stede. Det fungerer ved, at en afsender sender et budskab, der via et medium overføres til en modtager, som derefter afkoder budskabet. 

Kommunikation findes i flere forskellige former, som lidt groft kan deles ind i to overordnede kategorier:

  1. En-til-en
  2. En-til-mange

En-til-en er den kommunikation, som du bruger i din hverdag. Det er, når du taler med dine venner, din mor eller lignende. En-til-mange er eksempelvis en reklame eller Dronningens nytårstale, fordi der her er tale om en person, der forsøger at sende et budskab til mange på én gang.