Denne ene ting må du aldrig skrive i en sms

Skrevet af Nils Würtzenfeld

16/11/2017
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Tænker du over, hvordan du afslutter dine sms’er? Du må du hellere begynde på, fastslår forskere.

Mest læste i dag

Mange mennesker har det med at pakke sms’er, messenger-hilsner og andre tekstbeskeder ind i stribevis af emojis, og nu har de mange humørikoner muligvis medvirket til, at du lettere bliver misforstået, når du tekster andre.

Det antyder i hvert fald en række forskere fra Binghamton University, der i et nyt studie har kigget nærmere på vores sms-vaner. Det skriver Independent.

Forskerne fortæller nemlig, at din tekstbesked hurtigt kan blive opfattet som sur, uhøflig eller negativ, hvis du har for vane at slutte dine sms’er brat.

Mere konkret er det dét ellers så nyttige punktum, der ikke længere opfattes som en indikator for, hvornår en sætning slutter, men i stedet som en negativ tilkendegivelse, hvis det ikke bliver efterfulgt af enten en emoji eller et ‘mvh’.

Derfor anbefaler forskerne, at man ikke afslutter en besked med kun et punktum, hvis man vil være sikker på ikke at blive opfatter som sur eller kort for hovedet.

Forskerne fandt i øvrigt også frem til, at det ligeledes opfattes surt og uhøfligt blot at svare i enstavelsesord så som ‘ja’ ‘nej’ eller ‘okay’.

- I formel skrivemåde, som vi ser i en roman eller i et essay, så bruges et punktum grammatisk til at indikere, at sætningen er slut. Men i tekstbeskeder har vi fundet frem til, at et punktum også kan bruges retorisk til at give en sætning mening, lyder det fra Celia Klin, der er professor på Binghamton University.

Hun forklarer videre, at et punktum i dag opfattes på flere måder en blot grammatisk. Især når det bruges i tekstbeskeder, hvor afsenders humør ofte fejlagtigt læses ind i punktummet, hvis det får lov at stå alene.

Derfor er det muligvis en god idé at tænke over, hvad du skriver, hvis du lader et punktum være det sidste tegn i din tekstbesked.

Læs også: Hvis du bliver stillet dette spørgsmål på Facebook, må du IKKE klikke