Medier kritiserer kongehuset for sen besked om prins Henrik

Ifølge flere danske medier bærer kongehuset selv en del af ansvaret for, at dækningen af prins Henriks ytringer udviklede sig.

Onsdag kunne kongehuset i en pressemeddelelse afsløre, at prins Henrik lider af demens.

Denne melding har efterfølgende resulteret i selvransagelse hos en lang række danske medier, set i lyset af den seneste tids dækning af prinsens opsigtsvækkende ytringer om, at han ikke vil begraves ved siden af sin kone. Det skriver Ritzau.

Også blandt befolkningen har medierne mødt kritik for deres dækning af prinsens udtalelser, men spørger man flere medieledere, så har kongehuset også en stor del af ansvaret for den negative dækning.

Det kan man i dag, torsdag, læse i flere avisledere, som anklager kongehuset for ikke at reagere tidligere og oplyse pressen om prinsens dårlige helbred - eller bede medierne holde sig væk. 

Læs også

Forskere afslører nyt vidundermiddel til øget skægvækst

- Kongehuset har først og fremmest sig selv at takke for, at forløbet op til ikke har været for kønt, lyder det i dagens leder i Jyllands-Posten.

Desuden står det i lederen fra Jyllands-Posten, at kongehuset enten burde have bedt medierne holde sig væk eller have undersøgt prinsen tilstand tidligere.

Også i Ekstra Bladet er der kritik af kongehusets håndtering af sagen.

Læs også

Alle har en mobil - men de færreste kender dette brillante trick

I et interview mener avisen chefredaktør Poul Madsen, at medierne gjorde, som de burde under de kendte omstændigheder.

- Hvis kongehuset vidste, at prins Henrik var dement, skulle de have fortalt os det, for så havde vi taget en række forbehold. Tværtimod understregede de, at han var i sin gode ret til at sige, som han gjorde, forklarer Poul Madsen.

Dog påtager flere medier sig også en del af skylden for den negative omtale af prinsen:

Hos Berlingskes lederskribent lyder det entydigt, at ’fra dette øjeblik vil det være klart, at det vil være dybt urimeligt og uetisk at jage prins Henrik for udtalelser’.

Også Jyllands-Posten mener, at den seneste tid har været fuld af ’pinagtige optrin, som pressen kynisk har forfulgt’, ligesom også Ekstra Bladet indrømmer, at man burde have forskånet prinsen for en del af omtalen.

Læs også: Geggo og Cengiz afslører: Vi vil ikke blive boende i Danmark

Dagens Gossip

Dagens TV