Dette sker med din krop, hvis du spiser fiskeolie hver dag

Fisk er sundt. Kampagner opfordrer danskerne til at spise fisk to gange om ugen. Fiskeolien er da også et populært kosttilskud og naturlægemiddel - men hvordan påvirker det egentlig din krop?

Her er otte gode grunde til at spise fiskeolie.

Sundt for dit hjerte.
Hvis du spiser cirka 1.000 mg omega-3 fedtsyrer om dagen - eller et måltid med fisk flere gange om ugen - reducerer du risikoen for pludselig hjertedød markant. Risikoen for et nyt hjerteanfald hos patienter, der tidligere har haft en blodprop, bliver også mindre.

Lindrer leddegigt.
Fiskeolie kan give patienter med leddegigt færre smerter, mindre morgenstivhed og lavere behov for almindelig gigtmedicin. Det er de flerumættede n-3 fedtsyrer EPA pg DHA, der findes i fisk og fiskolie, der har vist at have positiv virkning.

Læs mere: 7 vilde ting der sker med din krop hvis du spiser magnesium hver dag

Sundt kosttilskud.
Hvis du ikke spiser fisk et par gange om ugen, som det anbefales, kan du med fordel supplere din kost med fiskeolie.

Sænker blodtrykket.
Fiskeolie kan sænke både det systoliske og diastoliske blodtryk. Men der skal ofte anvendes høje doser af fiskeolie - omkring 5.000 mg.

Godt mod tarmbetændelse.
Fiskeolie kan have en positiv effekt som supplerende behandling hvis du har tarmbetændelse.

Læs mere: Dette sker med din krop, hvis du spiser 3 dadler hver dag

Eksem og psoriasis.
Fiskeolien kan med fordel bruges som supplerende behandling af hudlidelser som eksem og psoriasis.

Forebyggelse af prostatakræft.
Fiskeolie kan være med til at reducere mænds risiko for at udvikle prostatakræft, hvis de spiser fedtfattigt. Det viser en undersøgelse

Læs mere: Dette sker med din krop, hvis du spiser chiafrø hver dag

Kan forebygge fødselsdepression.
Hvis du spiser fiskeolie under din graviditet, kan det måske forebygge en fødselsdepression En amerikansk forsker lavede en undersøgelse i 2011, der peger på, at fiskeolien kan have gavnlig effekt på symptomerne.

Til daglig brug anbefales en dosis på 500 - 1.000 mg omega-3 fedtsyrer. Tal med din læge, før du begynder at spise fiskeolien.

Hvis du har for højt kolesteroltal, bør du konsultere med din læge, hvis du ønsker at spise fiskeolie.

Kilder: Gigtforeningen, Hjerteforeningen, Netdoktor, Medical News Today.

Følg Dagens Sundhed for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip