DF forhandler gerne om timemodellen

Dansk Folkeparti anser ikke timemodellen som hellig, hvis der ved at indføre langsommere tog kan spares penge i Togfonden.

Det siger Kim Christiansen, DF's transportordfører, efter at transportminister Hans Christian Schmidt (V) torsdag har udtalt, at det kan være aktuelt at skrue ned for hastigheden for fremtidens tog, hvis Togfonden mangler penge i kassen.

- Timemodellen forhandler vi gerne om. Vi ønsker ikke at sætte langsommere tog ind, tværtimod. Vi vil have hurtigere tog, men for os er det ikke afgørende, om det tager en time eller 70 minutter mellem de store byer.

- Så langt er jeg enig med ministeren, og det er har vi hele tiden tilkendegivet, selvom vi er en del af forliget, siger Kim Christiansen til Ritzau.

Togfonden skal modernisere jernbanenettet, og målet er blandt andet, at man skal kunne køre mellem landets største byer på en time.

Netop timemodellen er Togfonden bygget op omkring, men det princip kan blive ofret i regeringens annoncerede serviceeftersyn, siger Hans Christian Schmidt.

For mangler der kroner i kassen, kan det blive aktuelt med langsommere tog, end der var lagt op til i fonden.

Kim Christiansen peger på, at det vil give mere mening at skrotte planerne om en ny togbro over Vejle Fjord. 4,2 milliarder kroner er afsat til det projekt i Togfonden.

Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokraterne, er ikke imponeret af Hans Christian Schmidts udmelding om, at timemodellen kan ofres. Det skal den ikke, mener Prehn. Men sådan hænger det ikke sammen, siger Kim Christiansen.

- Det kan ikke nytte at stå stejlt på noget. Jeg kunne også stå stejlt på, at jeg vil have en ny Mercedes, men hvis jeg ikke har pengene til det, må jeg jo købe en brugt. Der skal noget realisme ind i det her, siger Kim Christiansen.

Aftalen om Togfonden er sidste år indgået af Socialdemokraterne, De Radikale, DF, SF og Enhedslisten.

/ritzau/

Dagens Gossip