Forsker: Meningsmålinger kan flytte vælgere

Skrevet af admin

28/05/2015

Dagens topnyheder

Historisk set vil meningsmålingerne fylde godt i nyhedsstrømmen de næste tre uger.

Det er dog ikke dem alle, der er lige brugbare, advarer valgforsker fra Aarhus Universitet Rune Stubager. Derfor skal vælgerne være forsigtige, når de læser målingerne, for meningsmålinger tager per definition fejl hver 20. gang:

- Det er smart at kigge på flere målinger. Lad være med at blive forført af en hurtig bevægelse i en enkelt måling, siger Rune Stubager.

Han minder om, at den statistiske usikkerhed ofte gør det farligt at bruge meningsmålinger til at måle små udsving i opbakningen til de forskellige partier.

- Det, man tit vil se, er, at der tolkes i en ændring hos et enkelt parti. De ændringer man ser dag-til-dag er typisk ikke signifikante. Men det skal der alligevel nok blive en masse historier ud af.

Ved sidste valgkamp blev der skrevet 358 nyheder om meningsmålinger, og intet tyder ifølge valgforskeren på, at der kommer færre denne gang.

Et eksempel på et parti, hvor målingerne bliver særligt interessante, men samtidig særligt usikre, er partiet Alternativet.

- Alternativet bliver en joker. Der har målingsinstitutterne ikke nogle tidligere år at måle i forhold til.

Spørgsmål: Hvornår kan man begynde at tro på målinger, der siger, at partiet enten er ude eller inde?

- Det bliver svært med dem. Får de en stabil tilslutning omkring tre-fire procent, så må man regne med, at de er over stregen. Omvendt hvis tilslutningen ligger stabilt omkring én procent eller under, så tyder det på, at de er ude.

Ifølge Rune Stubager, skal en af blokkene op på 53 procent, før man med sikkerhed kan tale om føring.

Selvom nyhederne om meningsmålinger kan bygge på et usikkert grundlag, kan de flytte stemmer.

Det viser forskning, ifølge valgforsker Kasper Møller Hansen. En nyhed om fremgang til et parti kan få flere vælgere til at slutte sig til og dermed forstærke effekten.

- Vores undersøgelse viser, at det kan flytte to-tre mandater, siger han.

Undersøgelserne har dog kun kigget på, hvad nyheden om en meningsmåling gør ved vælgere i et vakuum, hvor de ikke får andre nyheder. Derfor ved man ikke, om nyhedsstrømmen i en valgkamp øger eller udvisker den effekt.

/ritzau/