Vejafgift på Autobahn: Tyskere frygter nabolandes reaktion

Det er ikke kun i Tysklands nabolande, at planerne om at afkræve udenlandske bilister penge for at køre på de tyske veje støder på modstand.

I de tyske grænseområder frygter butiksdrivende og lokale politikere for konsekvenserne, hvis den konservative transportminister Alexander Dobrindt får held med at indføre en vignet for at køre på hele det tyske vejnet pr. 1. januar 2016.

Afgiften vil ligge på maksimalt 800 kroner for et helt år, som udelukkende vil ramme udenlandske bilister, da tyske bilejere kan få pengene retur via et fradrag på vægtafgiften.

Nordrhein-Westfalens socialdemokratiske transportminister Michael Groschek advarer om, at Holland og Belgien vil svare igen med lignende afgifter.

- Så kan vi ikke længere komme til Venlo eller Brügge gratis, og der bliver sat en stopklods for erhvervslivet i grænseområdet, siger ministeren i Tysklands folkerigeste delstat.

Heller ikke internt i forbundsregeringen i Berlin er Dobrindt i kridthuset.

Hans parti CSU havde vejskatten som et af sine mest centrale valgløfter i den tyske valgkamp sidste efterår.

Regeringspartnerne, kansler Angela Merkels CDU og det socialdemokratiske SPD, gik med til at nedfælde den i regeringsgrundlaget mod, at planerne skulle være i overensstemmelse med EU-retten og ikke skulle koste tyske bilister noget ekstra.

Men Dobrindt er gået længere end regeringsgrundlaget ved at ville indføre afgiften på hele det tyske vejnet og ikke kun motorvejene, lyder det fra CDU, det bayerske CSU's søsterparti.

- Nu virker det på en måde, så alle, der kommer til Tyskland i bil, skal betale for entréen, siger CDU's næstformand, Armin Laschet, til dagbladet Rheinische Post.

- Det kan ikke være rigtigt, at en ung familie fra Luxembourg, Østbelgien eller Frankrig skal betale 100 euro i entré for at tage på indkøb eller restaurant i nabolaget i Rheinland-Pfalz, siger CDU's generalsekretær Patrick Schnieder.

Transportministrene fra Holland og Østrig har allerede bebudet at gå til kamp mod Dobrindts planer, som de mener er i strid med EU-retten.

Tysk erhvervsliv frygter også modtræk fra naboerne.

- Vi bør forhindre, at vi får en bil-vignet, som i sidste ende fører til stridigheder med vores naboer, siger direktøren for det tyske industri- og handelskammer DIHK, Martin Wansleben, til avisen Die Welt.

/ritzau/dpa

Dagens Gossip