Venstre: Olsen Dyhrs DSB-sanktioner er et slag i luften

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) vil fremstå slagkraftig ved at foreslå sanktioner mod DSB, men reelt har hun ikke formået andet end at slå et stort hul i luften.

Det mener Venstres Martin Geertsen efter, at DSB tirsdag var centrum for flere markante nyheder.

- Ministerens tiltag er fuldstændig uden effekt, så længe hun insisterer på at fastholde DSB's monopol, siger Venstres Martin Geertsen, som er medlem af Folketingets Transportudvalg.

Først truede Pia Olsen Dyhr med at fratage DSB dele af togdriften, hvis ikke selskabet fremover lever op til de aftale mål for forsinkelser og aflysninger, som selskabet har overtrådt i seks ud de seneste ni år.

Men senere samme dag meddelte ministeren, at hun ikke vil sende kørslen på Kystbanen ud i et nyt udbud, men i stedet overdrage den til DSB uden at give private aktører mulighed for at komme til fadet.

Og det falder Venstre-politikeren for brystet.

Han er nemlig dybt uenig i Transportministeriets vurdering af, at det ikke er sandsynligt, at der kan opnås en billigere og bedre trafik ved at udbyde kørslen, frem for at overlade den til DSB.

- Den eneste måde at sætte fuldtonet fokus på "tog til tiden" er at skabe konkurrence om dansk togdrift, hvor der er en reel kamp mellem forskellige operatører om at levere den bedste kvalitet for kunderne, siger Martin Geertsen.

Han mener, at DSB har "misligholdt sin kontrakt med masser af forsinkelser og aflysninger".

I perioden fra 2004 til 2012 har selskabet aflyst 70 procent flere afgange end aftalt i den nuværende kontrakt, viser en opgørelse fra Ritzau på baggrund af tal fra DSB.

/ritzau/

Dagens Gossip