Virksomheder foretrækker gammeldags møder

I tre ud af fire danske virksomheder er et møde stadig ensbetydende med, at man sætter sig sammen ansigt til ansigt i stedet for at benytte de teknologiske muligheder.

En ny opgørelse fra Danmarks Statistik viser, at kun 24 procent af alle virksomheder benytter sig af videomøder, og selvom det er en fremgang på tre procentpoint i forhold til 2012, så overrasker den begrænsede udbredelse Ingeniørforeningen.

- Jeg er forundret over, at der ikke sker mere, siger Per Højbjerre, som er formand for foreningens teknologiudvalg.

Han peger på, at brugen af videomøder kan overflødiggøre transport og mener derfor, at de er relevante for alle typer virksomheder.

En undersøgelse fra Teknologisk Institut viste i 2010, at videomøder allerede dengang sparede de danske virksomheder for tæt ved fem milliarder kroner i rejseudgifter og produktivitetsgevinster. Og at besparelserne kunne vokse med mindst 50 procent.

- Det vil gøre meget for den danske konkurrenceevne, hvis vi kan blive skarpere på det her felt, siger Per Højbjerre.

Selv i de virksomheder, der benytter videomøder, er det mere undtagelsen end reglen, at forretningerne klares over webkameraet. I seks ud af 10 tilfælde er det under en femtedel af virksomhedens transportkrævende møder, der afvikles på denne måde.

- Det handler om at ændre en kultur, hvor folk ikke er bevidst om, hvad mulighederne er, siger Per Højbjerre.

Hos Dansk IT tager formand Carsten Nørgaard udviklingen med ro.

- Det er helt klart min opfattelse, at videomøder bliver benyttet der, hvor det er relevant. Og der er rigtig mange virksomheder i Danmark, der ikke har behovet, vurderer han.

Selv oplever formanden et skred i brugen af mødeteknologi, og han forventer, at udbredelsen vil fortsætte.

/ritzau/

Dagens Gossip