Nyt studie slår fast: Mandeinfluenzaen findes faktisk

Arkivfoto: Schutterstock

Et nyt studie bekræfter nu, at 'mandeinfluenza' findes. Kvinderne er nemlig bedre beskyttede.

Det er højsæson for sygedage, men specielt sygdomsramte mænd må ofte lægge øre til at blive kaldt både ynkelige og svage af deres kærester.

Men når de hårdtramte mænd lægger sig på sofaen med et tæppe, kan der faktisk være en god grund til det.

Mænd og kvinder reagerer nemlig forskelligt, når det kommer til influenza, viser et nyt studie.

Læs også

Politiet standsede bil i rutinekontrol - gjorde opsigtsvækkende fund i handskerummet

I en ny undersøgelse foretaget af University of Newfoundland i Hong Kong, har forskere undersøgt, ommænd og kvinder reagerer forskelligt på influenza.

Forskerne har fundet ud af, at mænd faktisk rammes hårdere af influenza end kvinderne, ligesom mændende har en højere dødelighed i sidste ende end kvinderne forårsaget af influenza.

Desuden viser undersøgelser foretaget på mus ligeledes, at kvinderne er bedre modtagelige overfor vacciner mod influenza end mændende.

Studiet peger nemlig på, at kvinder simpelthen har et stærkere immunforsvar end mænd, og at mandeinfluenza derfor rent faktisk eksisterer.

Læs også

Brun uden sol: Nyt produkt kan gøre dig brun uden at skade huden

Dr. Kyle Sue som har været med til at lave studiet fortæller:

- Jeg var træt af at blive anklaget for at overreagere, og derfor søgte jeg beviser for, at mænd virkelig oplever symptomerne hårdere, og om det kunne skyldes et evolutionært grundlag, siger han.

Mænd overdriver ifølge forskeren ikke symptomerne, for de har et dårligere immunforsvar end kvinderne.

Alligevel er der dog meget mænd kan gøre, for forbedre deres immunforsvar. Globalt set er mænd nemlig større synder end kvinder, når det kommer til rygning, ligesom de er dårligere til at søge læge, når de er syge, end kvinderne er det.

Stephanie tør ikke holde i hånd med sin kæreste: 'De kalder ham børnelokker’

Top partnere

Lån penge
Find det bedste lån til dig, der lige står og mangler penge her og nu til en rejse eller en ny computer.

Vejle24
Vejles nye netavis med seneste nyt fra Vejle og omegn.

Dagens Gossip