Forskere: Derfor er det SUNDT at inhalere sin kærestes prutter

Skrevet af Nils Würtzenfeld

30/10/2017
Du synes sikkert, det lyder ulækkert, men forskere mener faktisk, at du bør lugte til din kærestes prutter.

Næste gang du og din partner ligger i dobbeltsengen, og dit livs udkårne pludselig river en vind af sig, bør du faktisk dykke ned under hans eller hendes dyne og tage en ordentlig sniffer.

Ja, det lyder både klamt og vanvittigt, men forskere fra University of Exeter fastslår, at det faktisk kan være sundt at indånde andres prutter

- Selvom svovlbrinte (den kemiske forbindelse, som får dine prutter til at lugte, red.) er en skarp og ildelugtende gas, der lugter af rådne æg, så er det et naturligt produkt i kroppen, som faktisk kan indeholde flere sundhedsmæssige fordele, der kan modvirke fremtidige sygdomme, forklarer Mark Wood, der er en af forskerne bag studiet.

Forklaringen bag den opsigtsvækkende påstand skal netop findes i svovlbrinte - også kendt som brintsulfid.

Forskerne bag studiet mener nemlig at kunne påvise, at det mikrobielle biprodukt af prutter faktisk kan reducere risikoen for forskellige livstruende sygdomme så som kræft, hjerteanfald og slagtilfælde samt forebygge gigt og demens i alderdommen.

- Når vores celler bliver stresset af sygdom, benytter de enzymer til at generere små mængder svovlbrinte, forklarer professor Matt Whiteman fra University of Exeter og uddyber:

Foto: Shutterstock.

- Dette holder kroppens mitokondrierne ved lige og gør, at cellerne lever videre. Hvis dette ikke sker, dør cellerne og taber dermed deres evne til at regulere vores overlevelse samt kontrol med betændelsestilstande, forklarer han.

Find seneste nyheder fra København på KBH.dk.

I studiet ønskede forskerne derfor at undersøge, hvilken effekt det ville have på kroppens mitokondrier, hvis man på en række forsøgspersoner opretholdte en høj og sund produktion af svovlbrint.

Derfor skabte man en kemisk forbindelse kaldet AP39, som man tildelte forsøgspersonerne.

- Vi har benyttet denne naturlige proces til at skabe en kemisk forbindelse, kaldet AP39, der langsomt tildelte mitokondrierne små mængder af gassen (svovlbrinte, red.) Vores forskning har vist, at hvis stressede celler får tildelt AP39, så er mitokondrierne beskyttede og vores celler forbliver sunde og raske, lyder det fra professoren.

Dermed er det altså væsentligt mere sundt end ulækkert, hvis du indånder din kærestes – eller andres – prutter, da de indeholder gasser, som kan vise sig at være gode for dine celler.

Læs også: Mor gør klam opdagelse i sønnens kommode efter at have bemærket en væmmelig lugt