Forskere har gjort gamle mus unge igen: 'Det er banebrydende'

Skrevet af Emil Ryttergaard

02/01/2017
Det er snart slut med grå hår, gangstativer og plejehjem, da forskere nu har fundet hemmeligheden til at standse alderdommen.

Det er ikke altid lige let at blive ældre.

Hørelsen og synet bliver svagere, og som tiden går bliver det en del vanskeligere at kravle ud af sengen om morgenen.

At kunne lægge alderdommen på hylden og forblive ung må derfor være drøm for mange, og kilden til evigt liv har da også fascineret mange i utallige science fiction film og -bøger.

Men nu er det ikke længere en fjern fremtidsdrøm.

For et hold af amerikanske forskere på Salk Institute for Biological Studies har nemlig fundet ud af at omvende aldringsprocessen for levende mus, skriver Dagbladet.no.

Ved at omvende aldringsprocessen blev musene forynget, og deres organer blev styrket og bedre til at reparere sig selv.

- Det er banebrydende arbejde, når det kommer til at forstå mekanismerne bag aldring, siger læge og forsker ved genetikafdelingen for Oslo Universitetshospital, Kaja Kristine Selmer.

4 faktorer gør, at du bliver ældre
At forskerne nu for første gang kan gøre en levende mus yngre skyldes forskningen i fire gener, der specifikt relaterer sig til alderdom, og allerede for 10 år siden kunne den japanske forsker Shinya Yamanaka ændre cellernes aldring.

Den opdagelse gav den japanske forsker Nobelprisen i medicin i 2012, og de fire faktorer, der gør at mennesker og dyr ældes kaldes i dag Yamanaka-faktorerne.

De amerikanske forskere har ved at ændre og manipulere de fire faktorer fundet hemmeligheden bag cellernes aldring.

Det betyder dog ikke, at du skal smide rynkecremen ud eller hæve pensionsopsparingen. Teknologien er nemlig stadigvæk ikke klar til at blive anvendt på mennesker endnu, men med tiden vil forskningen kunne bruges mod aldersrelaterede sygdomme, såsom demens.

- Der er stadigvæk mange udfordringer i vejen, før at man kan forestille sig at teknologien kan anvendes på mennesker. Men det åbner op for at man i fremtiden kan bruge den viden i behandlingen af aldersrelaterede sygdomme, siger Kaja Kristine Selmer.