Meld flytning

Meld flytning. Foto: Scanpix

Når du flytter adresse skal du også huske at melde flytning til både myndighederne, PostNord og til dine forsyningsselskaber. Læs her hvordan.

Meld flytning: Når du har fået pakket dit liv ned i kasser, proppet flyttebilen og sagt farvel til dit gamle hjem, er det ikke kun vigtigt, at du husker alle flyttekasser - du skal også huske at melde flytning af adresse.

Hvornår skal jeg melde flytning?

Der er forskel på, hvorvidt du blot flytter for en midlertidig periode eller om du rykker teltpløkkerne op permanent.

Hvis du kun flytter permanent - eksempelvis hvis du skal ud og rejse nogen måneder - så er der mulighed for, at din post kan blive opbevaret på posthuset, indtil til du kommer tilbage igen. Du har også mulighed for at få eftersendt posten til din nye, midlertidige adresse.

Hvis du derimod flytter adresse permanent, skal du melde flytning, og det skal du gøre til flere instanser.

Meld flytning - midlertidig flytning

Hvis din flytning kun er af midlertidig karakter, og du har planer om at vende tilbage til dit hjem, så er det ikke nødvendigt at melde flytning, hvis du er væk mellem mindst 14 dage og højest 6 måneder - hvilket er PostNords definition er en midlertidig flytning.

I stedet kan du nøjes med at melde midlertidig adresseændring til postvæsenet. Det gør du ved at bede dit lokale posthus om at opbevare al din post, indtil du selv er hjemme igen og kan hente den.

En anden løsning er automatisk eftersendelse af din post til din midlertidige adresse - en service som PostNord også tilbyder, så længe det er indenfor Danmarks grænser. Ordningen gælder dog ikke adresseløse forsendelser, reklamer, lokale ugeaviser og pakker.

For at oprette en midlertidig adresseændring, skal du enten gå på dit lokale posthus eller på ePosthuset online. Her kan du få lov at foretage dine ændringer. Hvis du informerer om midlertidig adresseændring online, kan du også vælge altid at lade din postadresse følge din folkeregisteradresse. Gør du det, behøver du ikke melde flytning til PostNord, idet postvæsenet automatisk opdaterer sine adresseoplysninger fra Folkeregisteret. Det kræver dog, at Folkeregisteret er opdateret på din øjeblikkelige adresse.

Meld flytning - permanent

Hvis du i stedet har fundet dit drømmehus, har solgt dit gamle hjem og står overfor en permanent flytning, så er det nødvendigt, at du lave en huskeliste og underretter de tre nedenstående instanser om din adresseændring.

Her er tale om Folkeregisteret, PostNord og dine forsyningsselskaber.

Folkeregisteret: At oplyse en ændring af din folkeregisteradresse er den første og vigtigste henvendelse, du ska foretage dig, når du flytter permanent. Din kommende adresseændring skal meldes til folkeregisteret i den kommune, du flytter til, og det skal foregå senest fem dage efter, du har skiftet bopæl.

I de fleste danske kommuner kan du tidligst melde din flytning cirka fire uger forinden og senest fem dage efter, du er flyttet.
Det koster ikke noget at meld flytning, men overskrider du fristen, får du en bøde på 1.000 kroner.

Ændringerne skal foregår elektronisk via borger.dk. Her findes hvor en udførlig guide til, hvordan du bærer dig ad og hvordan du udfylder de forskellige digitale blanketter. Anmeldelsen kræver dog log in med Nem-Id.

PostNord: Hvis du fortsat ønsker at modtage post på din nye adresse, skal postvæsnet vide, at du flytter. Derfor skal PostNord oplyses om, fra hvilken dato, du ønsker at modtage post på din nye bopæl, så de kan videresendelsen din post. Anmeldelsen til PostNord foregår også via borger.dk. Anmeldelsen kræver ligeledes log in med Nem-Id.

Hvis du i øvrigt har et ‘reklamer nej-tak’-skilt på din postkasse, skal du vide, at det ikke gælder, efter du er flyttet. Ønsker du et lignede skilt på postkassen på din nye adresse, skal du tilmelde dig ordningen igen med din nye adresse.

Forsyningsselskaber: Mange glemmer at tage fat på deres forsyningsselskaber, når de flytter, men ligesom man skal melde adresseændring til folkeregisteret og postvæsnet, så er det også vigtigt at fortælle din forsyner af vand, gas, el eller fjernvarme, at du forlade din bolig, så du ikke kommer til at hæfte for fremtidige forsyninger. Husk ligeledes at aflæse målere, før du flytter, da du som forbruger hæfter for elforbruget på fraflytningsadressen indtil den dato, din aftale med leverandøren er opsagt.

Dermed kan det hurigt blive en dyr fornøjelse, hvis du glemmer at melde flytning til dine forsyningsselskaber, da du risikerer at skulle betale for eksempelvis el eller vand, som du ikke længere bruger.

Meld flytning - gode råd

Desuden er det også en god idé at melde flytning til din teleudbyder - altså der hvor du måtte have din tv- og internetpakke. Både så du ikke risikere at fortsætte med at betale, efter du er flyttet, men også hvis du ønsker at beholde den samme ordning i dit nye hjem.

Det tager som regel nogle uger for en teleudbyder at flytte en internet- eller tv-pakke, så vær ude i god tid.

At det er vigtigt at melde flytning i god tid, viser tal for Københavns Kommune. I 2016 måtte knap 3.000 borgere, der flyttede adresse i eller til København, nemlig betale en bøde på 1.000 kroner, fordi de ikke havde meldt flytning indenfor fristen og det er en stigning på 138 procent i forhold til året før.

Dagens Gossip