15 appetitdæmpende madvarer, som giver dig følelsen af at være mæt i lang tid

Kniber det med at holde dig mæt længe, og ender det derfor i søde snacks?

En lang række fødevarer hjælper med at holde sulten stangen.

Se dem nedenfor.

1. Mandler

De indeholder sunde fedtstoffer, men de er også en effektiv appetitdræber.

Mandler indeholder nemlig fiber, der bliver nedbrudt langsomt i maven. Derfor føler du dig mæt længere.

2. Æbler

Den perfekte snack på farten. Æbler er smækfyldt med både fibre og vand, der hjælper med at fylde maven.

Derudover indeholder de pectin, som forhindrer udsving i blodsukkeret, der kan få dig til at føle dig sulten.

3. Laks

Den fede fisk er spækket med omega 3-fedtsyrer og protein, der holder sulten fra døren.

4. Havregryn

Der er en god grund til, at mange mødre insisterer på at give børnene havregryn og -grød til morgenmad.

De er nemlig ekstremt rige på fiber, der holder sulten på afstand. Derudover hæver havregryn niveauet af hormonet cholecystokinin, som er appetitregulerende.

5. Krydderier

Krydret mad hjælper også med mæthedsfølelsen. Især cayennepeber skulle være en ven i nøden.

Et forskningsstudium har i hvert fald vist, at hvis man tilsatte cayennepeber til tomatsuppe, spiste folk 60 færre kalorier og forbrændte derudover 10 mere. Så spice up your life!

6. Mynte

Det dufter dejligt og nedsætter samtidig appetitten, mener mange. Drink lidt myntete, hvis du prøver at skære ned på mellemmåltiderne.

7. Avocado

Ligesom mandler er avocado fyldt med sunde fedtsyrer, som hjælper på mætheden. Og så smager “naturets smør” bare ekstremt godt, hvad enten det er sammen med dens bedste ven tomaten eller oven på et stykke brød.

8. Chiafrø

De små frø er deres vægt værd i guld - både når de skal købes og spises. Men prisen til side, så er chiafrø kilde til en lang række vitaminer, olie og mineraler.

For eksempel indeholder de 700 gange mere omega 3 end laks. Brug dem i bagværk eller lav grød af dem. De holder sulten stangen.

Se en opskrift på chiagrød med rabarberkompot og mandelknas her.

9. Æg

De er smækfyldt med proteiner og hjælper med at kontrollere din appetit.

10. Kaffe

Den sorte mocca er både udskældt og hyldet for sit koffein-indhold. Men studier har vist, at koffein kan hjælpe med at undertrykke appetitten i kortere perioder.

11. Edamame-bønner

En yndet forret på sushi-restauranter er edamame-bønner, som er soyabønnernes babyer. De er kalorielette, men indeholder masser af protein, som mætter.

12. Citron

Citroner er sure, og den sure smag kan hjælpe dig, når du bliver lækkersulten. Derudover indeholder den ligesom æbler pectin, der hjælper med at gøre fordøjelsen langsommere.

13. Eddike

Hvis du spiser kulhydratholdig mad som eksempelvis pasta, hjælper eddike med, at maven fordøjer det langsommere. Dermed bliver glukosen frigjort langsommere i blodet, og man føler sig mæt længere.

14. Suppe

Der er en god grund til, at danske festmåltider har bestået af suppe, steg og is. Folk, der spiser suppe til forret, spiser nemlig mindre af resten af måltidet. Hvis du vil undgå kalorierne, så spring over en suppe med fløde, men vælg i stedet en, der er lavet på fond.

15. Vand

Nogle gange tror man, man er sulten, men i virkeligheden er man tørstig. Vand fylder maven og holder dig hydreret. Derfor kan det være en god idé at drikke et stort glas vand, før man sætter sig til bordet.

Følg Dagens Sundhed for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip