3F: Gidselsag bør undersøges til bunds

Det skal undersøges, hvad der skete i den over to år lange gidselsag, hvor seks søfolk - heraf to danske - sad tilfangetaget hos somaliske pirater. Fagforbundet 3F vil have en særlig kommission, der skal gennemgå forløbet, skriver Fagbladet 3F.

Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) har planer om at nedsætte en maritim havarikommission. Men 3F's Transportgruppe vil have, at man bruger sølovens mulighed for en særlig kommission.

- Her er en dommer for bordenden. Og vidner høres under ed. Samtidig kan en særlig kommission beslutte, at der skal undersøges forhold, der fandt sted efter kapringen, siger Henrik Berlau, forhandlingssekretær i fagforbundet.

- Der er behov for at se på, hvad der skete i de 838 dage, hvor seks søfolk var gidsler i et mørkelagt spil om løsepenge, siger han til Fagbladet 3F.

Også Enhedslistens udenrigsordfører, Christian Juhl, vil have sagen undersøgt - både for at finde årsagerne til, at gidseltagningen trak så længe ud, men også for at undersøge hvilket ansvar rederiet, rederiforeningen, ministerium og medierne har haft i sagen.

Undersøgelsen skal fastlægge ansvar og give bud på, hvordan lignende hændelser kan forebygges i fremtiden. Han mener ikke, at det er nok blot at lade Den Maritime Havarikommission undersøge sagen.

- Det er nødvendigt at nedsætte en særlig havarikommission, som kan nedsættes efter Sølovens paragraf 482, med en dommer for bordenden, de afhørte skal deltage i undersøgelsen, og de skal svare under ed, siger Christian Juhl om sagen.

Enhedslisten har indkaldt Annette Vilhelmsen til et åbent samråd på mandag i Folketingets erhvervsudvalg. Her skal hun svare på, hvilke overvejelser hun har gjort i valget mellem en maritim havarikommission og en særlig havarikommission.

De seks søfolk fra det danske rederi Shipcraft blev frigivet efter 838 dages fangenskab, efter at det danske fragtskib MV Leopard blev kapret af somaliske pirater 12. januar 2011.

/ritzau/

 

Dagens Gossip