Finn har reddet 928 mennesker fra druknedøden

Den 29. maj får tankskibet Robert Mærsk et opkald fra den italienske kystvagt, der beder om hjælp til at bjærge en en båd med flygtninge. 

Finn Hansen er kaptajn, og det er ham, der tager opkaldet, og beordrer det tonstunge tankskibs kurs ændret, så de i stedet sejler i retning mod den nødstedte båd, efter de koordinater, den italienske kystvagt har givet ham. 

Det er sjette gang indenfor 12 måneder, Finn Hansen må bede skibets besætning om at forberede sig på en redningsaktion, men selvom de foregående redningsaktioner er gået godt, er det ikke en besked, Finn Hansen og besætningen glæder sig over. Langt fra. 

- Når man leder efter bådene, ved man aldrig, hvad man kan finde. Man ved aldrig, om der er døde mennesker på båden. Om den er sunket, og folk svømmer i vandet. Man ved aldrig, hvad man møder, siger Finn Hansen til dagens.dk. 

Positionen Robert Mærsk har fået på den lille båd passer ikke, hvilket oftest er tilfældet. Finn Hansen og besætningen bruger derfor flere timer på at afsøge et afgrænset området i Middelhavet mellem Libyen og Italien, før de endelig finder båden.

Båden viser sig at indeholde over 300 flygtninge, heraf 84 kvinder og 41 børn, hvor langt størstedelen er under 3 år. 

- Den tog meget vand ind. De pumpede vand ud hele tiden, og den var tæt på at synke. 41 børn i en båd, der lækker. Hvis pumpen stopper, så synker båden, siger Finn Hansen. 

Kvinderne binder børnene fast på ryggen, og gør det dermed lettere for besætningen at bjærge de mange udmattede og bange mennesker op på Robert Mærsk. 

Redningen er igen en succes, men for hver succes stiger frygten. 

- I det øjeblik en båd synker, og mennesker flyder i vandet, så bliver det ikke sjovt. Så bliver historien en anden, siger Finn Hansen, mens han sejler sydpå gennem den Engelske Kanal, og dermed igen er på vej i retning af Middelhavet og farvandet mellem Libyen og Italien, hvor tusindvis af desperate flygtninge forsøger at vende krig, fattigdom og undertrykkelse ryggen. 

Det er ikke svært at høre på ham, at usikkerheden ved redningsaktionerne, de bjærgedes historier, og døden som en udmattende modspiller har sat sine spor. 

Et af de seks opkald, Robert Mærsk har fået det seneste år, var i særlig grad svær for Finn Hansen og besætningen.

Juni måned sidste år havde været udmattende med flere nødopkald, da skibet fik endnu et - denne gang om at en båd var sunket i området.

- Der var en utrolig anspændt stemning ombord. Vi var urolige. De tre besætningsmedlemmer, der bemandede redningsbådene, var ikke trygge ved situationen. De skulle forberede sig på at samle folk op af vandet. Vi ledte i flere timer, men vi kunne ikke finde nogle mennesker i vandet. 

- Vi fandt kun rester fra båden. Det var for sent. Det viste sig, at båden havde været sunket i 24 timer, men vi troede, det lige var sket. Der var kun én enkelt overlevende. Resten var døde, siger Finn Hansen. 

Danske skibe er i stigende grad de første på stedet, når både med flygtninge er i nød. Det er deres pligt, at redde nødstedte på havet, uanset om det er en luksusyacht eller en overlæsset træbåd med desperate flygtninge. 

Det seneste år har danske skibe reddet flere end 5000 bådflygtninge, og selvom det kan virke fjernt for de fleste danskere, så håber Finn Hansen, at hans historie kan få flere danskere til at forstå, hvor desperat situationen er i Middelhavet. 

- Det er kørt fuldkommen af sporet. Det er både til fem personer, som der er over 300 personer i. 2000 flygtninge er druknet de første seks måneder i år. Det er mange liv, og så er der alle de både, man ikke hører om. Hvor mange der er druknet der, kan vi ikke vide, siger Finn Hansen til dagens.dk. 

- Vi er glade, når vi redder dem. Det er vi. Men det er altså ikke det samme, som at sidde derhjemme i den bløde sofa, og se det på tv. Vi står ansigt til ansigt med dem hver gang, og det kan ikke blive ved med at gå godt for os, siger Finn Hansen, inden han holder en lang pause og siger. 

- Vi har ikke fundet vores sidste båd. Det er helt sikkert. 

FAKTA

Danske handelsskibe har sammenlagt reddet flere end 5000 bådflygtninge siden starten af 2014. 

De første seks måneder i år, ligger tallet alene på 1.968 fordelt over 10 redningsaktioner. 

I 2014 krydsede 130.000 flygtninge Middelhavet, mens tallet i år allerede har oversteget 170.000. 

3500 mennesker er officielt registreret døde på havet i 2014, men det formodes at det egentlige tal er langt højere. 

I år forventes de tal at blive overgået betragteligt. 

En stor del af flygtningene stævner ud fra Libyens hovedstad, Tripoli, hvorfra de håber at nå Italien og EU via øen Lampedusa.

Bagmænd i Nordafrika tager mellem 5000-20.000 kroner for at lade hver enkelt person sejle ud på den livsfarlige tur over Middelhavet. 

 

 

Dagens Gossip