Flere klager over fusk på nettet

Mistænkelige reklamer på internettet og lokkende tilbud via mail får flere og flere danskere til at klage til Forbrugerombudsmanden.

Antallet af klager var rekordhøjt i 2012, hvor godt 5900 tog kontakt til ombudsmanden - en rekord for institutionen, som har til opgave at holde erhvervsdrivende i ørerne, hvis de ikke følger god reklameskik.

Det er blandt andet forbrugere, der bliver udsat for "kreative forretningsmodeller" på internettet, der tager fat i ombudsmanden.

Det gælder blandt andet lokkende e-mails, prøvepakker og -abonnementer samt såkaldte konkurrencer, hvor brugerne ikke bliver oplyst tilstrækkeligt om prisen og derfor udsættes for misbrug af deres kreditkort.

- De mange henvendelser vidner om, at konkurrencen om kunderne er blevet hårdere, og markedsføringen går mere til stregen - og over, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

- Særligt når det gælder markedsføring på internettet, er der sket en opblomstring i lidt for kreative forretningsmodeller, og det er til skade for tilliden til internettet som handelsplads.

I tidligere år har det været misvisende reklamer for hurtigt bredbånd og vildledende investeringsrådgivning i bankerne, der har optaget meget af ombudsmandens tid. Sidstnævnte krævede også store ressourcer i 2012.

Året bød desuden på flere straffesager og politianmeldelser fra Forbrugerombudsmanden. 28 sager blev videregivet til politimagten.

/ritzau/

 

Top partnere


Lån penge
Find det bedste lån til dig, der lige står og mangler penge her og nu til en rejse eller en ny computer.


Vejle24
Vejles nye netavis med seneste nyt fra Vejle og omegn.
 

Dagens Gossip