Lærerne vinder mediekrigen om gode historier

"KL splittet i konfliktens skygge", "Skolelærerne hyldede deres frontmand" og "Lærerne kritiserer KL's manglende forhandlingsvilje".

Sådan lyder et lille udpluk af overskrifterne fra landets medier om den igangværende skolekonflikt, og den positive omtale i lærernes favør er langt fra enestående.

Faktisk har knap 2 ud af 3 af de ikke-neutrale dagbladsartikler og tv-indslag været vinklet til landets underviseres fordel.

Det viser en ny analyse fra kommunikationsvirksomheden Operate, der har set på alle artikler og tv-indslag i landsdækkende dagblade og tv-medier fra forhandlingerne startede til i dag.

- Lærerne vinder mediekrigen. De har formået at være dagsordensættende og flytte fokus fra overenskomstens indhold, altså spørgsmålet om ledelsesret og arbejdstid, til at handle om forhandlingsspillet, hvor de har fremstået langt mere forhandlingsvillige og derfor mere sympatiske end KL, forklarer kommunikationsrådgiver og ekstern lektor på RUC, Anders Dybdal, som står bag analysen.

En Gallup-undersøgelse viser, at danskerne sympatiserer mest med lærerne, trods 45 procent samtidig bakker op om behovet for en ny arbejdstidsaftale.

- Det, der har været meget kendetegnende for forhandlingerne, er, at KL ikke har været så gode til at fortælle præcis hvorfor, der var brug for en arbejdstidsaftale, og de er ikke kommet med symbolske imødekommelser over for lærerne, siger Anders Dybdal.

På den anden side har medierne fortalt, når lærerne har budt ind med ting som en forberedelsespulje og "den finske model".

- Det er lykkedes lærerne at fremstille KL og regeringen som en uhellig alliance, der aldrig var reelt interesserede i at forhandle, lyder det fra Anders Dybdal, som understreger, at netop denne medie-kamp om sympati betyder meget for det næste træk i konflikten.

- Som situationen er lige nu, så ligger bolden hos regeringen, og det der er afgørende for, hvornår og hvordan de griber ind, er i høj grad afhængig af, hvor danskernes sympati ligger, og dér spiller medierne er ret afgørende rolle.

Kommunernes lockout af folkeskolelærerne startede 1. april og fik fuld effekt fra 2. april. Og kommer KL og lærerne ikke selv tilbage til forhandlingsbordet, kan regeringen skride til et indgreb i lockouten og stoppe den.

Dagens Gossip